برخی نکات مهم در مورد ایمنی جرثقیل

ایمنی جرثقیل

لزوم رعایت نکات مهم در مورد ایمنی جرثقیل

انسان به عنوان عامل اصلی در مقوله ایمنی تعریف می شود. رسیدن به سطح کیفی مطلوب در ایمنی ماحصل رعایت نمودن الزامات و توصیه های تعریف و طبقه بندی شده از سوی کارشناسان است. به طور معمول دستور العمل های جامع و دارای چارچوب از ابتدا وجود نداشته و به مرور زمان بر اساس تجارب مشترک و در برخی مواقع آزمون و خطاها شکل گرفته و برای استفاده همگان استاندارد سازی می شوند. در این نوشته سعی شده است تا با بررسی نکات مهم در مورد ایمنی جرثقیل، تصویر روشنتری از موضوع ایمنی در ارتباط با استفاده از این وسیله ارائه شود.

نکات مهم در مورد ایمنی جرثقیل؛ شرایط راننده و اپراتور

صلاحیت اپراتور و راننده جرثقیل برای کار با این وسیله در موارد زیر باید احراز شود.

سلامتی: اپراتور جرثقیل باید از نظر بینایی، شنوایی، جهت یابی و توانایی بدنی برای انجام کارهای لازم در شرایط مناسب باشد.

صحت عقلی: توانایی فهمیدن و به کار بستن روش ها و مقررات کامل در حیطه کاری و ایمنی، داشتن هوشیاری و قضاوت درست در مورد ایمنی و تمایل به انجام مسئولانه و صحیح کار برای یک اپراتور مورد اطمینان لازم است.

ویژگی اخلاقی و حسی: داشتن آرامش و توانایی تحمل فشارهای کاری و تسلط بر اعصاب و حفظ تمرکز در تمام طول مراحل کار برای اپراتور جرثقیل دارای اهمیت است.

آموختگی: توانایی خواندن و فهم کتابچه های کارکرد دستگاه، جدول بار، نشانه های دستی و آگاهی از تمام عملکردهای دستگاه باید برای اپراتور جرثقیل میسر باشد.

گواهینامه: اپراتور جرثقیل باید کلیه گواهینامه ها و تاییدیه های الزامی برای کار با جرثقیل را اخذ نموده باشد.

لزوم رعایت نکات مهم در مورد ایمنی جرثقیل
لزوم رعایت نکات مهم در مورد ایمنی جرثقیل

نکات مهم در مورد ایمنی جرثقیل؛ چک لیستی پیش از شروع به کار

نظافت دستگاه: چراغ ها و نورافکن، شیشه ها و صفحه و درجات نمایشی که در کابین قرار دارند از بخش های مهم برای بالا بردن دید و کنترل اپراتور هستند و نظافت و تمیز نمودن آنها اهمیت ویژه ای دارد. روغن و گریس را از روی قطعات دستگاه پاک کنید و نسبت به یافتن منشاء روغن ریزی و نشت آن حساسیت داشته باشید. نظافت پدال های زیر پایتان را چک کنید. علاوه بر خشک و تمیز بودن آنها از تمیزی کف کفش خود نیز اطمینان داشته باشید. این مورد در حذف احتمال سر خوردن پا از روی پدال مهم است.

استفاده از تجهیزات ایمنی: برحسب مورد از کفش، کلاه و عینک ایمنی و لباس های شبرنگ استفاده نمایید. نصب نرده و حفاظ و قرار دادن علائم هشدار دهنده را در اطراف محل استقرار جرثقیل انجام دهید.

بررسی شرایط محل پروژه: ارتفاع و محل دقیق کابل ها و دکل های برق را مشخص نمایید. محل و عمق دفن لوله های گاز و فاضلاب شهری را بررسی نمایید.

بررسی فنی جرثقیل: روغن کاری دستگاه را چک کنید. از سالم بودن شیلنگ های زیر فشار هیدرولیک و لوله ها و شیرهای باد اطمینان حاصل کنید. سیم های بکسل نباید پیچ خورده، تاب برداشته و یا آسیب دیده باشند.

استفاده از جدول بار: ظرفیت جرثقیل خود را برای انجام هر پروژه جابجایی، بر طبق جدول بار تعیین کنید. اگرچه در جرثقیل های مدرن تر ابزارهایی برای اعلام شرایط بار از طریق علائم دیداری و شنیداری به اپراتور طراحی شده اند ولی به خاطر داشته باشید که هیچکدام از آنها دقت محاسباتی جدول بار را ندارند.

نکات مهم در مورد ایمنی جرثقیل؛ شروع به کار با دستگاه

نکات مهم در مورد ایمنی جرثقیل؛ شرایط راننده و اپراتور
نکات مهم در مورد ایمنی جرثقیل؛ شرایط راننده و اپراتور

 روشن کردن جرثقیل: پس از روشن کردن جرثقیل اجازه دهید دستگاه گرم شود و درجه حرارت روغن هیدرولیک به حد استاندارد برسد. درجه ها و نشانگر ها را چک کنید. به وجود احتمالی صداهای غیر معمول گوش دهید.

هماهنگی با ریگر یا راهنما: اگر قرار است با علائم دستی غیر استاندارد با راهنما ارتباط برقرار کنید، از پیش روی درک این علائم هماهنگی کنید.

کنترل زمین زیر پای جرثقیل: هموار بودن، سفت بودن و مسطح بودن زمین را بررسی کنید. در هنگام باز کردن جک های تعادل، محلی که کفشک جک قرار میگیرد باید دارای شرایط ذکر شده باشد. جرثقیل را تراز نمایید.

کنترل شرایط بار: این کار چه توسط ریگرها یا اپراتور انجام شود، رعایت چند نکته ضروری است. بار باید به خوبی بسته شده باشد. لنگر نداشته باشد. تعادل داشته باشد. ارتباط مرکز ثقل بار با نوک دکل رعایت شده باشد. بار به طرز مناسبی به قلاب متصل شده باشد. شیطانک قلاب چک شود.

انجام عملیات با تمرکز و دقت: در بلند کردن بوم و کندن اولیه بار از جا عجله نکنید. داشتن سرعت پایین در حین حرکت بوم تسلط بیشتری به اپراتور می دهد. برای چرخش بار در نقاطی که دید کافی ندارید، هماهنگی کامل با راهنما داشته باشید.

ایمنی جرثقیل
ایمنی جرثقیل

بی شک با توجه به تخصصی بودن راندن و کنترل جرثقیل، نکات مهم در مورد ایمنی جرثقیل بسیار بیشتر و فراتر از ظرفیت این نوشته است. برای داشتن کنترل و رعایت نکات ایمنی در قسمتهای کامپیوتری، هیدرولیکی، مکانیکی و برق و باطری جرثقیل نیاز به مطالعه دقیق دستورالعمل ها و کسب تجربه و مطالعه در این زمینه هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + چهارده =

تماس سریع