طرز کار بالابر هیدرولیکی

طرز کار بالابر هیدرولیکی

مقدمه

طرز کار بالابر هیدرولیکی به قدری ساده است که می توانیم در چند جمله آن را توضیح دهیم؛ اما شاید ابتدا لازم باشد با بالابر هیدرولیکی آشنا شوید و سپس نحوه کار آن را بررسی کنیم.

جرثقیل تهران در این مطلب شما را با انواع بالابر های هیدرولیکی و همین طور نحوه و طرز کار آن ها آشنا خواهد کرد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بالابر های هیدرولیکی

بالابر های هیدرولیکی از سال ۱۹۵۰ در کشور های آمریکا و آلمان به صورت کاملا رسمی معرفی شدند. این دسته از بالابر ها، سیر پیشرفت و تکامل را به سرعت پشت سر گذاشتند. صرفه اقتصادی و همین طور نگهداری و کارایی آن ها، باعث شد که بیش تر برای جا به جایی افراد مورد استفاده قرار بگیرند.

پس از چند سال این بالابر ها توانستند از آسانسور های بدون موتور خانه پیشی بگیرند و جای خود را بین مصرف کنندگان باز کنند. البته لازم به ذکر است که آسانسور های کششی در زمان های اضراری، دردسر سازی بیش تری با خود به همراه دارند.

طرز کار بالابر هیدرولیکی
درباره طرز کار بالابر هیدرولیکی

طرز کار بالابر هیدرولیکی به چه صورت است؟

به طور کلی دو نوع سیستم محرکه برای بالابر های هیدرولیکی تعبیه شده است که طرز کار بالابر هیدرولیکی در هرکدام متفاوت است.

  1. مستقیم
  2. غیر مستقیم

در نوع مستقیم، جک مستقیما به یوک کابل متصل شده و عمل بالا کشیدن را اعمال می کند.

اما در نوع غیر مستقیم، جا به جایی کابین بالابر، توسط سیم بکسلی که به یوک کابین اتصال دارد، صورت می پذیرد. در این مدل از بالابر ها، هرزگردی بر روی جک نصب میشود.  سیم بکسل نیز از طرفی در پایین به زمین متصل می شود و از طرف دیگر به یوک کابین بالابر هیدرولیکی متصل ‌می شود.

این سیستم “یک به دو” نام گرفته است که سرعت کابین آسانسور در این سیستم دو برابر سرعت حرکت جک بالابر های هیدرولیکی می باشد.

برای چند برابر نمودن نیروی اولیه، می توان از نیروی هیدرولیک استفاده کرد. اجزای تشکیل دهنده سیستم هیدرولیک شامل: موتور الکتریکی، شیر برقی، یک نوع سیال و جک هدرولیک می باشد.

این اجزا به این صورت عمل می کنند که، منتقل کننده اصلی نیرو، سیال است و معمولا روغنی می باشد که در یک مخزن قرار گرفته است. روغن به وسیله نیروی محرکه اولیه به درون جک هیدرولیک فشرده شده و باعث باز شد آن می شود.

سپس جک هیدرولیک که از یک سیلندر و یک پیستون تشکیل شده است، درون آن حرکت میکند. با وارد شدن روغن به درون سیلندر جک هیدرولیک، فضا برای پیستون تنگ شده و باعث بیرون رانده شدن آن خواهد شد.

طرز کار بالابر هیدرولیکی
طرز کار بالابر هیدرولیکی و جک هیدرولیکی

لازم به ذکر است که مدت زمان ورود و خروج روغن به درون جک، توسط شیر برقی صورت می پذیرد. هم چنین در بالابر های هیدرولیکی، انتهای پیستون جک به سکو متصل است و با باز و بسته شدن آن، سکو بالا و پایین خواهد شد.

انواع بالابر ها

بالابر های هیدرولیکی به طور کلی در دو مدل و با دو کارایی متفاوت طراحی و تولید شده اند. طرز کار بالابر هیدرولیکی در این دو سیستم با هم متفاوت است که در ادامه به توضیح و شرح آن ها خواهیم پرداخت.

بالابر هیدرولیکی ثابت

این نوع از بالابر ها، می توانند بین ۲۰۰ کیلو گرم تا ۲۰ تن وزن را تا ارتفاع ۲۰ متر جا به جا کنند. هم چنین می توان از انواع دیگر این نوع بالابر ها به بالابر ثابت نفربر، بالابر خانگی، بالابر فروشگاهی و آسانسور هیدرولیکی اشاره کرد. عملکرد همگی این بالابر ها، مانند یکدیگر است.

طرز کار بالابر هیدرولیکی ثابت به این صورت است که بالابر، بر روی دیوار قرار گرفته و سکو به واسطه نیرویی که توسط سیستم هیدرولیکی تولید می شود، در راستای سازه اصلی بالا و پایین می رود.

بالابر های باری، ساده ترین نوع بالابر ها هستند. این بالابر ها قادر به حمل بار نیز هستند در صورتی که بالابر های فروشگاهی، با ابعاد و ظرفیت های کوچک و با امکان حمل بار و نفر طراحی شده اند. همین طور بالابر های خانگی برای حمل نفرات در طبقات یک ساختمان مسکونی کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

طرز کار بالابر هیدرولیکی
در مورد طرز کار بالابر هیدرولیکی

بالابر هیدرولیکی متحرک

بالابر هیدرولیکی متحرک، در واقع یک دستگاه صنعتی است که برای جا به جا نمودن نفرات و ابزار آلات مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا در مکان هایی مانند کارخانجات، سوله، انبار، پروژه های عمرانی، زمین های کشاورزی و باغبانی، اماکن مذهبی و… کاربرد بیش تری دارند.

به طور مثال، زمانی که در یک سوله نیاز به تعویض یک چراغ سقفی باشد، نیاز به اجاره بالابر یک ضرورت است. چرا که استفاده از نردبان امکان پذیر نیست و باید با استفاده از بالابر، نفر را برای تعویض لامپ به ارتفاع برد.

البته لازم به ذکر است که شما می توانید از نام این بالابر ها متوجه شوید که کاملا سیار بوده و شما می توانید با کمک چرخ هایی که برای آن تعبیه شده است، به راحتی آن را برای انجام هر کاری، جا به جا نمایید. توجه کنید که باید برای حمل آن از ماشین های یدک کش استفاده نمایید.

حمل بار این بالابر ها، از ۱۰۰ کیلو گرم تا ۵۰۰ کیلو گرم می باشد و می تواند توسط یک بالابر تا ارتفاع ۲۰ متر بالا برود.

طرز کار بالابر هیدرولیکی
طرز کار بالابر هیدرولیکی ثابت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

تماس سریع