ماشین جرثقیل چیست؟

اجاره جرثقیل های سنگین

جرثقیل چیست؟ معرفی و تاریخچه

جرثقیل یا معادل فارسی آن گرانبر طبق تعریف استاندارد به ماشینی اطلاق می شود که فعالیت اصلی آن بر محور بار برداری و جابجا نمودن اجسام به صورت معلق در هوا است. جرثقیل این وظیفه را با استفاده از قلاب و تجهیزات مشابه انجام می دهد.

تاریخچه استفاده از اولین جرثقیل ها به مردمان مصر باستان باز می گردد.

ماموریت این جرثقیل ها جابجا نمودن آب از رودخانه ها بوده است. به مرور برای افزایش کارایی جرثقیل ها بازوهای بلندتری به شکل بوم امروزی به جرثقیل ها اضافه گردید.

برای افزایش استحکام نیز استفاده از فلزات در ساخت بدنه جرثقیل ها مرسوم گردید. سیر دگردیسی جرثقیل چیست؟ این دگرگونی از شادوف چوبی مصریان تا هیولای بیست هزار تنی بندر شاندانگ چین مسیری طولانی و جالب است که قصد داریم به آن بپردازیم.

آناتومی ساده یک ماشین؛ اجزای اصلی سازنده جرثقیل چیست؟

در این جا قصد بررسی جزء به جزء این ماشین را نداریم و برای آشنایی مختصر به معرفی اجزای اصلی جرثقیل بسنده می کنیم.

بدنه جرثقیل: شامل تنه اصلی جرثقیل است که فاقد قطعات هیدرولیکی بوده، از آلیاژهای سبک و مقاوم ساخته میشود و سایر اجزاء جرثقیل به آن متصل می شوند. بسته به نوع و ظرفیت جرثقیل اتاق فرمان یا لیورها در کنار و یا روی آن سوار می شوند.

تلسکوپ یا بوم: بازوی بلندی از جنس فولاد و آلیاژهای آن است که به صورت چند تکه و با کمک پمپ هیدرولیک درون هم قرار می گیرند.

وینچ: سازه ای با مکانیسم سیم و قرقره، بکسل و پمپ هیدرولیک است که بسته به نوع و ظرفیت جرثقیل می تواند با کلاچ و ترمز مکانیکی ضد سقوط طراحی و ساخته شود.

جک تعادل: از پمپ هیدرولیکی و تلسکوپ ساخته شده و وظیفه جدا کردن بدنه جرثقیل از زمین را دارد. این عمل به خاطر برداشتن فشار از روی لاستیک چرخها و تقسیم بار در سطح بیشتر انجام می شود.

جرثقیل چیست
جرثقیل چیست

جایگاه جرثقیل ها در دنیای امروز؛ ضرورت استفاده از جرثقیل چیست؟

با گسترش هرچه بیشتر تجارت جهانی و توسعه صنعت حمل و نقل در سطح بین المللی نیاز به استفاده از ابر جرثقیل ها به عنوان اهرم حیاتی برای بارگیری محموله ها در بنادر و اسکله های تجاری بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد. جرثقیل های دروازه ای و نیم دروازه ای نقش اول و آخر را در بارگیری و تخلیه کشتی ها ایفا می کنند.

بدون حضور تاور کرین ها، ساخت ابر سازه های شهری مانند آسمانخراش ها هرگز محقق نخواهد شد. پروژه های کارگاهی و درون شهری بخشی از سرعت پیشرفت خود را مدیون سرعت انتقال و جابجایی جرثقیلهای موبایل هستند.

جرثقیل های ریلی و سقفی اکنون تبدیل به بخش جدایی ناپذیر کارخانه ها و سوله های بزرگ برای حمل کالاها و بار شده اند. در مجموع خانواده جرثقیل ها از مینی کرین گرفته تا تاور کرین، انجام بخش اعظم جابجایی های سبک تا فوق سنگین را در جهان پیرامون ما بر عهده دارند.

پیش نیازهای لازم برای کار با جرثقیل چیست؟

جرثقیل چیست
جرثقیل چیست

از آنجا که جرثقیل در گروه ماشین آلات صنعتی سنگین قرار می گیرد، طریقه صحیح راه اندازی و کار با آن مستلزم اخذ گواهینامه مخصوص و داشتن تاییدیه معتبر می باشد. به منظور به حداقل رساندن خطرات احتمالی، اپراتور یا راننده جرثقیل باید تاییدیه های پزشکی و سلامت لازمه را داشته باشد.

کار با جرثقیل علاوه بر مهارت نیازمند تخصص نیز می باشد. اپراتور جرثقیل باید برای استفاده از جدول بار جرثقیل و انجام محاسبات پیش از شروع به جابجایی آموزش دیده باشد.

جدول بار بسته به ابعاد و وزن جرثقیل درباره ظرفیت بالابری، محدوده بالابری و زوایای بالابری در حالت ساکن و یا در حال حرکت اطلاعات حیاتی برای باربری صحیح و جلوگیری از واژگونی و یا شکست جرثقیل در اختیار قرار می دهد.

تجربه تیم حمل و نقل از مولفه های مهم در جابجایی ایمن است. سنجیدن شرایط جوی، سرعت باد، لحاظ نمودن فاصله تا سازه های مجاور محل پروژه، فاصله ایمن تا شبکه های جریان برق و سرعت و دقت در نحوه اجرای پروژه از عواملی است که از سوی یک تیم کار کشته در امر جابجایی های سنگین مو به مو لحاظ و رعایت خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای اجاره جرثقیل با کارشناسان جرثقیل تهران تماس بگیرید تا شما را بهتر راهنمایی کنند.

تصویر جرثقیل
تخصص و تجربه نقش مهمی در هدایت صحیح و ایمن جرثقیل ایفا میکنند.

برند معتبر در صنعت جرثقیل چیست؟

از میان سازندگان جرثقیل در جهان چند ابر کمپانی در این زمینه پر آوازه ترند. اگرچه زمینه فعالیت همه آنها شبیه به هم می باشد، ولی برخی از آنها در ساخت انواع خاصی از جرثقیل ها مشهورتر هستند.

کاتو: این کمپانی ژاپنی از سال ۱۸۹۵ فعالیت خود را آغاز نمود. به جرات می توان گفت برند کاتو در ایران شناخته شده ترین و شاید پر تیراژترین برند جرثقیل است.

لیبهر: این شرکت آلمانی از سال ۱۹۴۹ فعالیت خود را با ساخت تاور کرین آغاز نمود. هم اکنون خط تولید این کارخانه انواع مختلف جرثقیل را روانه بازار می کند.

تادانو: این کمپانی ژاپنی با شصت سال قدمت در ساخت جرثقیل، کار خود را با ساخت جرثقیل های ۲ تنی شروع نمود. هم اکنون این کمپانی جرثقیل های تا سقف ۳۶۰ تن را نیز تولید می نماید.

کوبلکو: این کمپانی ژاپنی از ۱۹۳۰ شروع به فعالیت نمود. در ابتدا کار خود را با ساخت بیل های مکانیکی آغاز نمود و در حال حاضر در زمینه ساخت انواع جرثقیل فعالیت می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هجده =

تماس سریع