حمل و تخلیه کانتینر با جرثقیل

حمل و تخلیه کانتینر با جرثقیل

حمل و تخلیه کانتینر با جرثقیل سبب شده در فرایند جابه‌جایی کالاها سرعت بالایی را شاهد باشیم. فضای مناسبی که فراهم می‌سازند و سهولت جابه‌جایی که ارائه می‌دهند، کانتینرها را به ابزارهایی مناسب برای نقل‌وانتقال سامان‌یافته کالاها تبدیل نموده است. ولی تنها با اجاره جرثقیل است که می‌توان از عهده حمل‌ونقل کانتینرها و جاسازی آن‌ها بر روی تریلی‌ها، کشتی‌ها و قطارها برآمد. البته جرثقیل کفی در این زمینه به توفیقات بیشتری نائل شده و در هر سه عرصه بارگیری حمل و تخلیه کانتینرهای ۲۰ فوت این قطعات حجیم، سنگین و بزرگ توانا ظاهرشده است.

 

آشنایی بیشتر حمل و تخلیه کانتینر با جرثقیل

کانتینرها سازه‌های فلزی محکمی و با استحکامی هستند که برای جابه‌جایی ایمن کالاها در نقل و انتقالات داخل کشوری و حتی برون‌مرزی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این محفظه‌ها توانایی حفاظت و حراست از بارها را در برابر صدمات و خسارت احتمالی داشته و بهترین وسیله برای جابه‌جایی امن محموله‌ها بدون شکستگی، خرابی و معیوب شدن هستند. از فواید استفاده از کانتینرها در حوزه باربری نمی‌توان صرف‌نظر نمود، اما آنچه مهم است، انتخاب یک نوع مناسب جرثقیل در حمل و تخلیه کانتینرها با جرثقیل بوده تا کمترین خطری متوجه بارها نشود.

آشنایی بیشتر حمل و تخلیه کانتینر با جرثقیل
آشنایی بیشتر حمل و تخلیه کانتینر با جرثقیل

معرفی انواع کانتینرهای موجود در حوزه باربری:

کانتینرها ازنظر متریال در انواع فولادی، پلیمر تقویت‌شده با فیبر، آلومینیومی یا ترکیبی تولید می‌شود. البته این ابزارهای باربری غول‌پیکر برحسب نوع کاربری نیز در گونه‌های مختلف پهلو باز، تاشو، مخزن و تانکر، حمل هوایی، یخچال‌دار وجود دارند. همچنین برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف کانتینرها باید بگوییم که این ابزارها ازنظر اندازه نیز در دو نوع ۲۰ فوت و ۴۰ فوت موجود بوده که برای حمل و تخلیه کانتینرها با جرثقیل در نوع ۲۰ فوت می‌توان از جرثقیل کفی به دلیل عرض و طول مناسب ماشین استفاده نمود.

ولی برای حمل و تخلیه کانتینرهای ۴۰ فوت باید از جرثقیل سنگین و تریلی‌های کانتینر یا تریلی‌های کفی استفاده نمود تا ازنظر سازگاری طول و عرض کانتینر با ماشین باربری مشکلی ایجاد نشود.

معرفی انواع کانتینرهای موجود در حوزه باربری
معرفی انواع کانتینرهای موجود در حوزه باربری

مزایای متعدد و قابل‌تأمل کانتینرها در حوزه باربری:

حمل و تخلیه کانتینرها با جرثقیل امنیت بالای کانتینرها و بارهای موجود در این فضای فلزی را تضمین می‌کند. ولی این فواید زمانی عایدتان می‌شود که در زمان انتخاب جرثقیل به‌اشتباه عمل نکنید. برای کانتینرهای ۲۰ فوت اجاره یک جرثقیل سبک کفایت می‌کند، اما برای حمل و جابه‌جایی کانتینرهای ۴۰ فوت شما حتماً به کرایه یک جرثقیل سنگین نیاز خواهید داشت. چراکه کانتینرهای ۴۰ فوت طول بالایی داشته که فقط با جرثقیل‌های سنگین طویل می‌توان آن را پوشش داد. از مزایای استفاده از کانتینرهای در قالب یک جدول یاد می‌کنیم.

محافظت کالا در برابر عوامل جوی بادوبارانتسریع و تسهیل فرایند بارگیری و حمل‌ونقلمراقبت راحت‌تر از کالاها در برابر سرقت در طول مسیر
قابلیت قرارگیری در انواع وسایل باربریظرفیت بارگیری بالاپیشگیری از صدمه به پرسنل در زمان تخلیه
کاهش هزینه‌های بسته‌بندیراحت‌تر بوده پروسه تخلیهکاهش خطر آسیب‌دیدگی محموله‌های باری
بارشماری راحت‌تر و دقیق‌تراستفاده بهتر از فضای وسایل حمل بزرگ مانند کشتیراحتی دسته‌بندی نمودن در انبارها و وسایل حمل
بسیار مناسب برای بارهای بسیار سنگینقابلیت جابه‌جایی راحت بارهای غیرمتعارف و غیراستانداردکاهش هزینه‌های مربوط به بیمه
صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمانامکان بارگیری و تخلیه با انواع جرثقیلامکان تردد درون‌شهری و جاده‌ای

چگونگی حمل کانتینرها با جرثقیل:

برای ایمن‌سازی حمل و تخلیه کانتینرها با جرثقیل باید به مؤلفه‌هایی مانند اندازه کانتینر، حجم بار و نوع مسیر باربری توجه نمایید. براین‌اساس برای کانتینرهای ۲۰ فوت خالی، جرثقیل سبک ۵ تن کافی است. ولی در صورت بارگیری به جرثقیل‌های سنگین ۱۵ یا ۲۰ تنی نیاز است. البته این موارد برای باربری‌های درون‌شهری بوده و در باربری‌های برون‌شهری باید ماشین‌های ذکرشده را با تریلی‌های کانتینر بر یا تریلی‌های کفی جایگزین نمود.

ولی این فرایند برای کانتینرهای ۴۰ فوت به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. چراکه برای حمل کانتینرهای بدون محموله از جرثقیل ۱۰ تن یا ترکیب دو جرثقیل ۵ تن استفاده‌شده و برای حمل نیز حتی جرثقیل سنگین نیز به کار نیامده و باید مجدداً به سراغ تریلی‌های کانتینر بر یا تریلی‌های کفی رفت.

چگونگی حمل کانتینرها با جرثقیل
چگونگی حمل کانتینرها با جرثقیل

نحوه قیمت‌گذاری حمل و تخلیه کانتینرها با جرثقیل:

به دلیل اینکه بیشتر بارهای موجود کانتینرها دارای ماهیت‌های خاص و نامتعارف بوده و گاهی ترکیبی از چندین نوع بار مختلف است یا حتی در بسیاری موارد ظرفیت کانتینر به طور کامل پر نمی‌شود. برای قیمت‌گذاری حمل و تخلیه کانتینرها با جرثقیل از سوی صنف و اتحادیه نرخ مصوبی صادر نشده است. بدین ترتیب آنچه پرداخت می‌شود، بیشتر توافقی بین مالک و شرکت مجری باربری است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + پنج =

تماس سریع