تفاوت و شباهت های جرثقیل آتش نشانی و معمولی در چیست؟

جرثقیل آتش نشانی

تفاوت و شباهت های جرثقیل آتش نشانی و معمولی در چیست؟

جرثقیل یکی از خودرو های سنگین به شمار می آید که به صورت پشتیبانی نیرو های عملیاتی در برخی از حوادث مورد استفاده قرار می گیرد. شاید تا به امروز فکر کرده باشید که صرفا از جرثقیل در جهت بالا بردن و یا پایین آوردن و همین طور جا به جایی اجسام و بار مورد استفاده قرار می گرفته ، در صورتی که جرثقیل یکی از ماشین آلاتی است که توسط نیرو های عملیات آتش نشانی استفاده می شود.

جرثقیل تهران در این مطلب شما را با تفاوت و شباهت های جرثقیل آتش نشانی و معمولی آشنا خواهد کرد.

جرثقیل آتش نشانی
تفاوت و شباهت های جرثقیل آتش نشانی و جرثقیل معمولی

چه نوع جرثقیل هایی توسط نیروی آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرند؟

به طور کلی چند مدل از جرثقیل های تولید شده توسط شرکت های مختلف، امروزه بیش از پیش مورد استفاده نیرو های آتش نشانی قرار می گیرد که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد.

جرثقیل آتش نشانی
معرفی انواع مختلف جرثقیل آتش نشانی

جرثقیل های نجات

جرثقیل های نجات، به طور معمول بر روی خودرو های ویژه عملیات امداد رسانی و نجات در حوادث نصب شده اند.

این نوع از جرثقیل ها بیش تر در جهت بار برداری و رفع موانع در عملیات های آتش نشانان مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از جرثقیل آتش نشانی، بر روی قسمت پشتی خودرو پس از کابین تجهیزات نصب شده است تا کاربری راحت تری داشته باشد.

بوم این نوع از جرثقیل آتش نشانی، دارای سه تکه اصلی است که توسط مفصل های مخصوص به یکدیگر متصل می باشند. آخرین تکه بوم تلسکوپی قابلیت افزایش طول داشته و دسترسی نهایی به طول ۵ متر را از سکوی بوم برای اپراتور فراهم می نماید.

قدرت بلند نمودن بار و اجسام توسط این جرثقیل آتش نشانی، معادل ۳۵۰۰ کیلو گرم است. لازم است بدانید که هر چه طول بوم این جرثقیل آتش نشانی افزایش پیدا کند، قدرت بلند کردن بار آن نیز کاهش می یابد.

بر روی بوم این جرثقیل آتش نشانی، یک دستگاه وینچ هیدرولیکی نصب شده است تا در عملیات کششی مورد استفاده واقع شود. کنترل حرکات و گردش بوم و وینچ آن از طریق اهرم های مخصوص که بر روی تابلو کنترل جرثقیل نصب شده است، کنترل می گردد.

تابلو کنترل جرثقیل آتش نشانی به طور کلی دارای ۵ اهرم می باشد که به ترتیب از چپ به راست عملیات زیر را انجام می دهند:

  1. کنترل گردش بوم به اطراف (در جهت افقی)
  2. اهرم کنترل بازوی اول
  3. اهرم کنترل بازوی دوم
  4. کنترل و افزایش طول بوم در آخرین تکه یا بازوی سوم (به صورت تلسکوپی)
  5. اهرم کنترل یا باز و بسته کردن وینچ

جرثقیل های معمولی

جرثقیل های معمولی، جزو جرثقیل هایی هستند که عمدتا خارج از سازمان مورد استفاده قرار می گیرند. این بخش از مطلب نحوه استفاده این جرثقیل ها را در سازمان آتش نشانی برای شما شرح خواهد داد.

به طور کلی ۳ دستگاه جرثقیل معمولی، در گروه تجهیزات خودرویی سازمان آتش نشانی تهران مورد استفاده قرار می گیرند که عبارت اند از:

  • جرثقیل آتش نشانی ۲۵ تنی که با نام کامپیوتری شناخته می شود.
  • جرثقیل آتش نشانی ۲۵ تنی که با نام معمولی شناخته می شود.
  • جرثقیل آتش نشانی  ۶ تنی که با نام چپقی شناخته می شود.

تمامی جرثقیل های نام برده شده به عنوان جرثقیل های خود کششی معروف می باشند (جرثقیل هایی که بر روی کامیون نصب شده اند). این دسته از جرثقیل ها، دارای یک بوم یک تکه و یا چند تکه هستند که با طراحی مناسبی توسط سازندگان، دارای قابلیت افزایش طول در قسمت بوم می باشند.

بر روی  انتهای بوم یا همان نوک بوم، یک قرقره فولادی تعبیه شده است که کابل فلزی وینچ بر روی آن حرکت می نماید. به طور معمول یک دستگاه وینچ با کابل های فولادی که در برابر وزنه مقاوم می باشد، بر روی آن طراحی و نصب شده است. این کابل های فولادی توسط نیروی هیدرولیک خودرو فعال می شوند. کابل فلزی وینچ مجهز به یک قلاب و قرقره می باشد که از قسمت نوک بوم آویزان می شود. زمانی که وزنه ای به قلاب وینچ بسته شود، با عملکرد وینچ وزنه از جای خود حرکت کرده و یا بلند خواهد شد.

بوم این نوع از جرثقیل ها، بر روی سکویی نصب شده است که قابلیت گردش دورانی بر حول محور بوم ایجاد می کند. غالبا این جرثقیل ها را طوری طراحی می کنند که در انتهای آخرین قطعه بوم امکان نصب جیب وجود داشته باشد.

جیب چیست؟

جیب به یک بوم اضافی گفته می شود که به صورت اختیاری بر روی آخرین قطعه بوم جرثقیل آتش نشانی نصب می شود. جیب می تواند طول بوم را به مقدار طول جیب که معادل ۶ تا ۷/۵ متر است، افزایش دهد. لازم است بدانید که جیب با استفاده از پین ها و اتصالات مخصوص بر نوک بوم نصب می شود.

مزیت نصب جیب بر روی بوم، افزایش قابلیت دسترسی و عملکرد بوم جرثقیل می باشد. این امر بر اساس نیاز کاربر و با در نظر گرفتن عملیات جا به جایی اجسام، مشخص می شود.

جرثقیل آتش نشانی
معرفی بخش های مختلف جرثقیل آتش نشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

تماس سریع