اصطلاحات جرثقیل چیست؟

اصطلاحات جرثقیل

اصطلاحات جرثقیل چیست؟

اصطلاحات جرثقیل، به واژه های کاربردی گفته می شود که در زمان استفاده از جرثقیل، توسط پیمانکار و یا اپراتور مورد استفاده قرار می گیرد. جرثقیل تهران در این مطلب تصمیم دارد تا شما را با اصطلاحات جرثقیل آشنا کند و به سوال اصطلاحات جرثقیل چیست شما، پاسخ دهد. با ما همراه باشید.

اصطلاحات جرثقیل
اصطلاحات جرثقیل چیست؟

جرثقیل چیست؟

جرثقیل به نوعی از ماشین آلات گفته می شود که در ظاهر شبیه به دکل و یا یک سازه مرتفع به شمار می آید. جرثقیل، به وسیله طناب و قرقره هایی برای بالا کشیدن و یا پایین آوردن اشیا، کار می کند. این نوع از ماشین آلات، با استفاده از یک یا چند ماشین ساده در جهت مزیت مکانیکی و در نهایت حرکت بار های فراتر از توانایی طبیعی ما، مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور کلی از جرثقیل در جهت بار برداری و جا به جایی اجسام و انواع بار ها در صنایع مختلفی مانند صنعت ساختمان سازی، پل سازی، سد سازی، پروژه های عمرانی، تخلیه بار، تخلیه بار در بندرگاه و… استفاده می گردد.

این نوع از ماشین آلات در مدل های مختلفی طراحی و تولید شده اند و هر کدام دارای تناژ باری مختلفی می باشند که برای انجام عملیات و پروژه خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه شرکت های مختلفی اقدام به ساخت و تولید این دسته از ماشین آلات کرده اند که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی داشته و می توان از آن ها در جهت حمل بار و جا به جایی اجسام استفاده نمود.

جرثقیل ها به دور روش کنترل می شوند. در یک روش، اپراتور جرثقیل، در داخل کابین و اتاقکی که همراه با این ماشین می باشد، نشسته و با استفاده از دکمه هایی که با یک کابل به دستگاه کنترل وصل شده اند، جرثقیل را کنترل می کند.

اما در روش دوم، اپراتور از کنترل بی سیم استفاده نموده و بدون آن که در سازه جرثقیل حضور داشته باشد، از طریق کنترل از راه دور، این نوع از ماشین آلات را هدایت می نماید.

لازم است بدانید که تفاوتی ندارد جرثقیل از راه دور کنترل شود و یا اپراتور در داخل کابین حضور داشته باشد. به طور کلی، باید فردی که وظیفه هدایت و کنترل آن را بر عهده می گیرد، مهارت و توانایی های لازم را برای این کار داشته باشد. چرا که در صورت ناشی بودن، امکان بروز هر گونه اتفاق و حادثه جانی و مالی وجود خواهد داشت.

آشنایی با اصطلاحات باربرداری جرثقیل

همان طور که پیش تر گفتیم، اصطلاحات جرثقیل به واژه ها و کلاماتی گفته می شود که اپراتور و یا پیمانکار در زمان استفاده از جرثقیل از آن ها استفاده می کنند. در ادامه مهم ترین و پر تکرار ترین آن ها را توضیح داده ایم.

اصطلاحات جرثقیل
آشنایی بیش تر با اصطلاحات جرثقیل

بار اسمی نهایی Total rated load

این اصطلاحات جرثقیل زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهیم بیش ترین مقدار بار تعریف شده بر اساس طول بوم و شعاع کار برای بار برداری تعریف شده را توضیح دهیم. لازم است بدانید که وزن هوک و دیگر ابزار های بار برداری به عنوان قسمتی از بار به شمار می آیند.

بار اسمی rated load

این اصطلاحات جرثقیل به باری گفته می شود که باید بالا برده شود، که از کم کردن وزن هوک و دیگر ابزار های بار برداری از بار اسمی نهایی به دست می آید.

ظرفیت بار برداری Lifting capacity

این نوع از اصطلاحات جرثقیل به عنوان بیش ترین مقدار بار اسمی نهایی که جرثقیل قادر به بلند کردن آن می باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

شعاع کار Working radius

به فاصله افقی در سطح زمین از مرکز سوئینگ جرثقیل تا خط عمودی از مرکز بار، گفته می شود. بیش ترین مقدار شعاع کار، مقداری است که جرثقیل می تواند در آن بار برداری نماید.

ارتفاع بار برداری Lifting height

به فاصله عمودی از سطح زمین تا هوک جرثقیل گفته می شود.

طول بوم Boom length

این نوع از اصطلاحات جرثقیل، به فاصله محوری بین پین اتصال ته بوم و پین اتصال قرقره سر بوم گفته می شود.

زاویه بار برداری Elevation angle

زاویه بین مرکز بوم با خط افق می باشد.

زاویه آفست جیب Jib offset angle

زاویه بین مرکز بوم و مرکز جیب می باشد.

سرعت باز شدن بوم Boom extension speed

بیش ترین سرعت باز شدن تلسکوپ بوم می باشد.

سرعت افزایش زاویه بوم Boom elevation speed

زمانی که لازم باشد تا بوم با کم ترین طول از پایین ترین نقطه به بالا ترین نقطه خود برسد.

سرعت پیچیده شدن سیم بکسل Single line speed – winding upspeed

بیش ترین سرعت پیچیده شدن سیم بکسل در یک دقیقه بر روی درام می باشد.

سرعت هوک Hook speed

به بیش ترین سرعت بالا رفتن هوک در دقیقه گفته می شود. سرعت هوک از تقسیم سرعت سیم بکسل بر تعداد لای آن به دست می آید.

سرعت سوئینگ Swing speed

این نوع از اصطلاحات جرثقیل، به بیش ترین تعداد گردش دستگاه بر دقیقه گفته می شود.

بیش ترین عکس العمل جک در عملیات Maximum jack rection inperation

به بیش ترین فشار در نقطه اتکا جرثقیل بر روی زمین محل استقرار جک های پایه گفته می شود. زمانی که جرثقیل با حداکثر بار خود، سوئینگ کند. زمانی که جک های پایه کاملا باز شده باشند، این مقدار به عنوان بیش ترین عکس العمل جک شناخته می شود. زمینی که جک های پایه بر روی آن استقرار پیدا کرده اند، باید برای این کار آمادگی لازم را داشته باشند.

مرکز ثقل Center of gravity

نقطه ای از جسم که به عنوان مرکز وزن آن به شمار می آید که معمولا در اجسام متقارن در وسط آن می باشد. در صورتی که این نقطه زیر قلاب جرثقیل قرار گرفته باشد، بار باید به صورت تراز از جای خود بلند شود. مرکز ثقل بار به طور معمول با علامت CG نمایش داده می شود.

اصطلاحات جرثقیل
اصطلاحات جرثقیل در زمان باربرداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 6 =

تماس سریع