آشنایی با کاربرد تانک و انواع جک پالت

تصویر جک تانک

تنوع فراوان در کاربرد تانک و انواع جک پالت

جدا از بارگیری وانتقال محموله های فوق سنگین که برای انجام آنها نیاز به استفاده از ماشین آلات صنعتی سنگین می باشد، بخش عمده ای از فرآیند حمل ونقل و جابجایی اجسام سنگین و نیمه سنگین در محیط های کارگاهی و صنعتی توسط ابزارهای دستی و نیمه خودکار صورت می پذیرد.

از کاربردی ترین این ابزارها که در انواع و اشکال مختلف برای جابجایی بارهای گوناگون استفاده می شود جک تانک یا اسکیت حمل بار و جک پالت می باشد. کاربرد تانک و انواع جک پالت در جابجایی های سبک و نیمه سنگین دامنه وسیعی را شامل میشود.

کاربرد تانک و انواع جک پالت؛ معرفی جک پالت

جک پالت ابزاری است که با داشتن دو شاخه کشیده در جلو و یک اهرم یا دسته در قسمت انتهایی برای بلند کردن و حمل و نقل پالت و جعبه در مکان های مختلف کاربرد دارد. استفاده از این ابزار در پی افزایش ساخت و تولید پالت ها بیشتر مرسوم گردید.

در قسمت بالایی اهرم دستگیره ای قرار دارد که با آزاد کردن آن روغن هیدرولیک از پمپ خارج شده و موجب کاهش ارتفاع شاخک ها می شود. چرخ های جلویی از طریق محور انتقال به سیلندر جک ارتباط دارند.

با فشار چرخ ها رو به پایین، شاخک ها به سمت بالا حرکت کرده و در زیر بار قرار می گیرند. این عمل باعث بلند کردن بار از سطح زمین می شود. سپس با اعمال نیرو به دسته جک میتوان به راحتی بار را حمل کرد.

انواع جک پالت

جک های پالت به لحاظ نیروی لازم جهت حرکت به دو نوع جک پالت دستی و جک پالت برقی تقسیم می شوند. از نظر ظاهر و کارایی نیز انواع جک پالت به قرار زیر می باشند.

جک پالت شاخک کوتاه: به دلیل طول کوتاه شاخک های جلوی دستگاه برای کار کردن در فضاهای باریک مانند راهروها مناسب هستند.

جک پالت شاخک پهن: فاصله شاخک ها در این نوع بیشتر از نوع استاندارد بوده و برای جابجایی اجسام با عرض بیشتر مناسب هستند.

جک پالت شاخک بلند: برای حمل بارهایی که طول بیشتری دارند استفاده می شود.

جک پالت قیچی یا ارتفاع دار: به دلیل امکان بالا آمدن شاخک ها در این نوع جک می توان از آن برای بارگیری در وانت استفاده نمود. همچنین سطح دستگاه می تواند در حکم یک میز کار متحرک عمل نماید.

جک پالت باسکول دار: ترازوی تعبیه شده در این نوع از جک های پالت امکان وزن کشی بار مربوطه را نیز میسر می سازد.

جک پالت رول بر: برای جابجایی بارهای استوانه ای شکل و سیلندری کاربرد دارد.

جک پالت استیل و گالوانیزه: برای کارکرد با دوام تر در محیط های مرطوب و سردخانه ها طراحی شده اند.

انواع جک پالت
انواع جک پالت

در انواع برقی جک پالت نیروی حرکتی و قدرت بارگیری جک هیدرولیکی دستگاه از طریق باتری قابل شارژ تامین می شود. سرعت و بازدهی این نوع از جک های پالت در انبارها بسیار بالا می باشد. برخی از این مدل ها مجهز به کنترل نیز می باشند.

کاربرد تانک و انواع جک پالت؛ معرفی جک تانک

جک تانک یا اسکیت حمل بار ابزاری است که برای جابجایی بار به صورت دستی در مسافت های کوتاه استفاده می شود. این وسیله شامل صفحات چرخ دار مقاوم و یک دستگیره مخصوص جهت جابجایی اجسام سنگین می باشد. به دلیل قدرت تحمل بالای این وسیله میتوان بار را به طور مستقیم بر روی جک قرار داد و جابجا نمود.

در حالتی دیگر میتوان پس از بلند کردن سطح بار از روی زمین جک تانک یا اسکیت حمل بار را در زیر قسمت کناری بار قرار داد. جک تانک در اندازه ها و ظرفیت های مختلفی تولید می شود و ظرفیت حمل بار تا وزن بیست تن را نیز دارا می باشند.

تصویر جک تانک
تصویر بالا انواعی از جک تانک را با ظرفیت های گوناگون نشان می دهد.

کاربرد تانک و انواع جک پالت؛ مزایا و امتیازات

در رابطه با کاربرد تانک و انواع جک پالت مزایا و امتیازاتی وجود دارد که موجب افزایش کاربری و موارد استفاده فراوان در این دو ابزار می گردد.

انواع و اشکال گوناگون به لحاظ ظاهری و تنوع ظرفیتی در ساخت این دو ابزار موجب پوشش گستره وسیعی از جابجایی ها توسط جک تانک و جک پالت گردیده است.

جک های تانک و پالت فضای کمی را اشغال میکنند و مشکلی برای نگه داری از این نظر برای شما ایجاد نمی کنند. بازه قیمتی مناسب و ارزان تر، این دو ابزار را به جایگزینی برای لیفتراک تبدیل نموده است.

به دلیل حجم کوچک قدرت مانور زیادی به خصوص در فضاهای باریک و محصور دارند. استفاده از آلیاژهای فولاد ضد زنگ و رنگهای گالوانیزه در افزایش استحکام و مقاومت  این ابزار در برابر زنگ زدگی و خوردگی موثر است. مجموعه این عوامل دلیل افزایش کاربرد تانک و انواع جک پالت در صنعت حمل و نقل گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

تماس سریع