معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه

معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه

معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه

معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه متفاوت می باشد. چرا که هر جرثقیل با مشخصات و ویژگی های منحصر به فردی تولید شده است و هر کدام کارایی های مختص به خود را دارند. در واقع از سازه های مسکونی تا صنعتی و عمومی، جزو پروژه هایی محسوب می شوند که برای ساخت و ساز آن ها اقدام به کرایه جرثقیل می شود.

اما در نظر گرفتن معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه، کاملا به شناخت کامل در مورد مشخصات و ویژگی های هر جرثقیل دارد. همین طور باید پروژه و عملیاتی که برای انجام آن نیاز به جرثقیل وجود دارد، مورد بررسی قرار بگیرد.

درباره معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه
معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه

جرثقیل در انجام پروژه چه وظیفه ای دارد؟

در زمان انجام پروژه جرثقیل ها به طور کلی دارای دو وظیفه مهم و اساسی می باشند. اول این که به نوعی حمل و نقل ابزار آلات از یک گوشه سایت به طرف دیگر آن را بر عهده دارد، و دوم این که وظیفه بلند کردن و قرار دادن مصالح و قسمت های مختلف سازه به محل مورد نظر را انجام می دهند.

اگر بخواهیم به جرثقیل نگاهی تخصصی و مهندسی داشته باشیم، باید بگوییم، جرثقیل ها برای یک پروژه سازه هایی موقتی می باشند که یا روی زمین مستقر می شوند و یا بر روی یک وسیله نقلیه متصل می شوند و روند ساخت و ساز را امکان پذیر تر و راحت تر می نمایند.

توجه داشته باشید که معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه به موارد مختلفی بستگی دارد. در ادامه تصمیم داریم شما را با خصوصیات جرثقیل هایی که برای انجام ساخت و ساز مناسب می باشند آشنا کنیم تا بتوانید معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه بررسی نمایید.

معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه
معرفی انواع جرثقیل ها برای معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه

Vehcle Mounted Cranes

این نوع از جرثقیل ها به طور معمول برای حمل و نقل وسایل و ابزار آلات و … از محل انجام پروژه به بیرون و بالعکس مورد استفاده قرار می گیرند. این جرثقیل ها دارای یک بازوی تلسکوپی می باشند که به سیلندری هیدرولیک متصل می باشد. این قابلیت را به این دسته از جرثقیل ها می دهد تا بازویی متحرک، با قابلیت تغییر اندازه داشته باشند.

برای تحرک و بلند نمودن بار های سنگین در مقیاس بالا، این جرثقیل ها در پایه های وسیله نقلیه خود جک هایی را دارند تا در جهت جلوگیری از واژگونی و کسب اطمینان از حسن امنیت و انجام کار، از آن ها استفاده نمود.

این نوع از جرثقیل های متحرک، بدون اغراق به عنوان بهترین گزینه ها برای انجام پروژه به شمار می آیند و این قابلیت را دارند تا با قد و قامتی که دارند، به راحتی در بزرگراه ها حرکت کنند.

Hydraulic Truck Cranes

این جرثقیل ها به عنوان جرثقیل هایی استاندارد اما از نوع متحرک شناخته می شود. از این نوع جرثقیل ها در جهت ساخت و ساز پل ها، ساختمان ها، فرودگاه ها، جاده و … استفاده می گردد. این جرثقیل می تواند با استفاده از سیستم بالا بر هیدرولیکی در سایت ها و در زمان انجام پروژه به صورت کامل و بدون هیچ گونه مشکلی، وظایف بار برداری و جا به جایی آن را تا هزاران تن انجام دهد.

Loader Crane

نوعی دیگر از جرثقیل های هیدرولیکی می باشند. اما لازم است بدانید که این نوع جرثقیل ها با یک تریلر ادغام شده اند. بر روی یک وسیله نقلیه سوار نمی باشد. بازوی این جرثقیل می تواند بار را درون مخزن و یا تریلر قرار دهد و زمانی که از آن استفاده ای نمی شود، می توان آن را در قطعاتی کوچک جمع نمود.

Rough Terrain Cranes

اگر می خواهید معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه را مورد بررسی قرار دهید، لازم است بدانید که باید به هموار بودن و یا نا هموار بودن سطح زمین نیز توجه داشته باشید. چرا که این نوع از جرثقیل ها برای زمین های نا هموار گزینه بسیار مناسبی به شمار می ایند. در واقع می توان گفت که این گونه از جرثقیل برای کار در شرایط غیر عادی و نا مطمئن بسیار مناسب می باشند.

این جرثقیل ها بر روی یک وسیله مخصوص متحرک قرار گرفته اند و می توانند بار های سنگین را به صورت عمودی و افقی جا به جا نمایند.

لازم است بدانید که این جرثقیل ها بر روی بدنه ای قرار گرفته اند که به وسیله چرخ هایی بسیار قدرتمند و منعطف، انجام وظیفه در زمین های دشوار را بر عهده می گیرد.

All Terrain Cranes

تمامی مزیت هایی که برای Rough Terrain Cranes گفته شد، در این جرثقیل نیز دیده می شود. به علاوه این که این جرثقیل ها این امکان را دارند تا به راحتی در شریان های اصلی تردد داشته باشند. لازم است بدانید که سرعت این نوع از جرثقیل ها معادل ۴۰ مایل بر ساعت می باشد.

Crawler Crane

این نوع از جرثقیل ها اگر چه به عنوان جرثقیل های متحرک شناخته می شوند، اما برای آماده به کار شدن نیازی به جک و یا مهار بیرونی ندارند. این دسته از جرثقیل ها می توانند دارای ظرفیتی معادل ۴۰ تا ۳۵۰۰ تن داشته باشند. لازم است بدانید که تعادل مثال زدنی این نوع از جرثقیل ها، به دلیل طراحی منحصر به فرد آن ها می باشد.

استفاده و به کار گیری این جرثقیل ها برای زمین های ناهموار بسیار مقرون به صرفه می باشد. اما بهتر است بدانید که انتقال این جرثقیل ها از سایتی به سایت دیگر، نیاز به وسیله نقلیه ای مجزا دارد.

نتیجه گیری

به طور کلی معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه، به عوامل مختلفی بستگی دارد. از این عوامل می توانیم به نوع ساخت و ساز، نوع پروژه، سطح انجام پروژه، حداقل و حداکثر بار برداری و جا به جایی بار و… اشاره کنیم. به همین خاطر باید در زمان بررسی معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه، عوامل متعددی از سوی پیمانکار در نظر گرفته شود تا مناسب ترین، مقرون به صرفه ترین و کارآمد ترین جرثقیل تهیه شود.

معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه
بررسی معیار انتخاب جرثقیل در هر پروژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − سه =

تماس سریع