جرثقیل سقفی چیست؟

جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی چیست؟

جرثقیل سقفی جرثقیلی است که برای جا به جایی و حمل بار و مواد در کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود. جرثقیل ماشینی مفید برای تخلیه و بارگیری کشتی است. در فضای کارگاهی معمولا فضا برای جا به جایی دستگاه‌های صنعتی، مواد و مصالح کم است. استفاده از جرثقیل‌های بزرگ امکان پذیر نیست. جرثقیل سقفی همانطور که از اسمش پیداست در سقف سالن‌های مکان‌های صنعتی نصب می‌شوند. این جرثقیل نسبت به نیروی انسانی و موتورهای دوار مناسب‌تر هستند. مصریان باستان برای ساخت اهرام ثلاثه از این جرثقیل استفاده می‌کردند. نصب جرثقیل در سقف مانور آن را افزایش داده و باعث می‌شود در فضاهای محدود و کوچک با اجسام و دیگر دستگاه‌های موجود در سالن برخورد نداشته باشد.

پل از مهمترین اجزای جرثقیل سقفی است. برای حرکت پل‌ها از دو ریل که به صورت موازی نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌اند استفاده می‌شود. برای اینکه جرثقیل بتواند محیطی به صورت دایره را تحت پوشش قرار دهد، پل‌ها باید حالت دوار داشته باشند.

انواع جرثقیل سقفی:

جرثقیل‌های سقفی بسته به نوع کاربرد و محل استفاده به دو دسته جرثقیل تک پل و جرثقیل دو پل تقسیم می‌شوند.

 

جرثقیل تک پل سقفی:

جرثقیل تک پل برای جا به جایی بارهایی با وزن حداکثر ۵ تن و ارتفاع ۱۵ متر استفاده می‌شوند. از لحاظ قیمتی نسبت به جرثقیل دوپل از قیمت پایین‌تری برخوردار است. نسبت به جرثقیل دو پل وزن پایین‌تری دارد. جرثقیل تک پل سقفی در دو جهت طولی و عرضی حرکت می‌کند. این مزیت سبب شده تا در کارخانجاتی که نیاز به پوشش کل محوطه است مورد استفاده قرار بگیرد. جرثقیل تک پل سقفی در دو حالت رونشین و آویز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالت رو نشین جرثقیل بر روی ریل جرثقیل حرکت می‌کند و در حالت آویز جرثقیل در زیر ریل آویزان بوده و حرکت می‌کند.

زمانی که شرایط محیط کارگاه به گونه‌ای است که امکان نصب ستون و تیر وجود ندارد از جرثقیل آویز استفاده می‌کنند. چرا که با استفاده از آن می‌توان اجسام را در سالن جا به جا کرد. یکی از مهمترین کاربرد جرثقیل آویز استفاده از آن در صنعت منوریل است.

 

جرثقیل دو پل سقفی:

جرثقیل دو پل نسبت به تک پل سرعت، قدرت و وزن بالاتری دارد. این ویژگی‌ها باعث شده تا در برابر جا به جایی بارهایی با وزن بالا مقاومت مناسبی در برابر فشار بار داشته باشد. از جرثقیل دو پل برای جا به جایی بار با ظرفیت بالای ۱۰ تن و ارتفاع بالای ۱۵ تن استفاده می‌شود. جرثقیل دو پل طراحی‌های مختلفی دارد. در محیط‌هایی که لازم است از حداکثر ارتفاع استفاده شود از جرثقیل دو پل استفاده می‌کنند. در مکان‌هایی که جا به جایی مواد حساسیت بالایی دارد استفاده از جرثقیل دوپل گزینه مناسبی است.

 

تفاوت جرثقیل سقفی تک پل و دوپل:

جرثقیل تک پل از لحاظ ابعاد نسبت به جرثقیل دو پل کوچکتر است. به همین علت از آن برای مکان‌هایی هایی که دارای فضای محدود هستند استفاده می‌شود. از لحاظ وزنی نیز نسبت به جرثقیل دوپل سبکتر است و اگر بخواهیم باری با وزن بالا را جا به جا کنیم می‌بایست در مراحل و دفعات بیشتر این کار انجام پذیرد. که نسبت به جرثقیل دو پل زمان بیشتری صرف جا به جایی بار خواهد شد.

اگر ظرفیت بار بالا باشد و یا طول آن زیاد باشد، گزینه مناسب برای استفاده جرثقیل دو پل است. به همین علت در محیط‌ها و کارگاه‌ها و سالن‌های بزرگ با تعداد طبقات بالا از این جرثقیل استفاده می‌شود. با توجه به این نکات استفاده از جرثقیل تک پل نسبت به دو پل گسترده‌تر است.

در کل می‌توان گفت تمایز این دو جرثقیل در ظرفیت بار، سرعت جا به جایی بار و و میزان ثبات آن‌ها است. بهتر است از جرثقیل تک پل برای مدت کوتاه و وزن بار پایین استفاده کرد. جرثقیل دو پل بر خلاف جرثقیل تک پل عملکرد بالاتری داشته و مدت زمان طولانی‌تری می‌تواند کار کند.

 

مزیت جرثقیل سقفی:

موجب می‌شود تا از زمان و هزینه به صورت بهینه استفاده کرد.

استفاده از جرثقیل سقفی خطای انسانی را کاهش می‌دهد.

این جرثقیل جایگزین مناسبی برای جا به جایی بار توسط انسان است. در مکان‌هایی که به جای استفاده از جرثقیل از انسان برای جا به جایی بار استفاده می‌کنند احتمال بروز حوادث در محل کار  افزایش می‌یابد.

ممکن است فردی که بار را جا به جا می‌کند دچار گرفتگی و آسیب دیدن عضلات  شود.

در استفاده و جا به جایی بار با این جرثقیل محدودیت وجود ندارد. فرض کنید باری که قرار است جا به جا شود ماده مذاب یا شیمیایی باشد. در اینجا جرثقیل سقفی بهترین گزینه است.

 

هزینه جرثقیل سقفی:

همانطور که گفته شد این جرثقیل در دو نوع تک پل و دو پل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تک پل و دو پل بودن جرثقیل، ظرفیت باری که جرثقیل می‌تواند جا به جا کند، طول دهانه از مهمترین عوامل در تعیین قیمت جرثقیل سقفی هستند.

با شرکت جرثقیل تهران بهترین اجاره جرثقیل در تهران را تجربه نید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + شش =

تماس سریع