ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک

ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک

ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک

هر جرثقیلی دارای ساختار و طرز کار منحصر به فردی است که جرثقیل تهران تصمیم دارد در این مطلب به ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک بپردازد. ساختار و طرز کار هر جرثقیل، می تواند نوع کاربرد آن را مشخص کند. به همین خاطر باید پیش از انتخاب جرثقیل، نوع نیاز و همین طور مقدار تناژ باری که می خواهیم‌ با کمک جرثقیل آن را برداریم، مشخص نماییم.

ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک
ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک

استاندارد های طراحی جرثقیل:

کلیه جرثقیل ها دارای یک طراحی استاندارد و تجهیزات و قوانین مکانیکی، هیدرولیکی، برقی و پنوماتیکی جهت بلند کردن و پایین آوردن بار و اجسام می باشند.

لازم به ذکر است که در اجزای هیچ نوع از جرثقیل ها نباید از چوب استفاده شود. همین طور کلیه مواد، اتصالات و تجهیزات به کار رفته برای تعمیرات باید طبق دستورات سازنده این نوع از ماشین ها باشد.

اجزایی از جرثقیل که تحت فشار قرار می گیرند و یا در معرض تکان های شدید و یا ضربه های ناگهانی هستند، باید از فولاد نرم و یا مواد مشابه ساخته شوند. هم چنین لازم به ذکر است که کلیه جرثقیل ها باید به شکلی ساخته شوند که در صورت نیاز بتوان تمامی قسمت های آن را به صورت ایمن بازرسی و تعمیر نمود.

ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک

ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک، کاملا منحصر به فرد بوده و قابلیت های متفاوتی دارد.

یکی از قابلیت های عملیاتی این جرثقیل، بالا بردن و پایین آوردن (بار برداری) بار می باشد. هم چنین می تواند حول یک محور چرخش داشته باشد. شما نیز می توانید طول بوم را به مقدار دلخواه تنظیم نمایید. ناگفته نماند که قابلیت حرکت در کارگاه از دیگر قابلیت های جرثقیل متحرک به شمار می آید.

ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک
مشخصات و ساختار جرثقیل متحرک

جرثقیل های متحرک

در اکثر جرثقیل های هیدرولیکی، از دو پمپ چرخ دنده ای که به صورت توام با یکدیگر کار می کنند، استفاده شده است. در جرثقیل های تک موتوره، عملیات جا به جایی دستگاه و بالا بردن اجسام به کمک همان یک موتور انجام می پذیرد. اما در جرثقیل های سنگین که دارای دو موتور می باشند، از موتور اول به عنوان کشنده برای جا به جایی اجسام استفاده می شود.

همین طور موتور دوم نقش یک بالا برنده را نیز ایفا می نماید. البته لازم به ذکر است که در جرثقیل های خیلی سنگین از هر دو موتور جهت بالا بردن و پایین آوردن بار و اجسام استفاده می شود.

توجه کنید که موتور به کار گرفته شده در ساخت این جرثقیل، باید ظرفیتی بیش از ظرفیت نیاز برای کنترل سنگین ترین باری که توسط مکانیزم بالا بر جا به جا می شود، دارا باشد. همین طور باید تمامی چرخ دنده های انتقال حرکت یا همان گیربکس موتور، کاملا پوشیده و محصور باشند.

ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک
ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک

در کلیه جرثقیل های متحرک و کارگاهی، از فرمان جهت هدایت و جا به جایی دستگاه استفاده میشود. اما باید بدانید که در جرثقیل های سنگین و زنجیری، حرکات دستگاه به کمک تجهیزات دیگر مورد کنترل قرار می گیرند.

سیستم فرمان جرثقیل متحرک، به گونه ای طراحی شده است که مانند لیفتراک، قدرت مانور بالایی داشته باشد و این امکان را به شما بدهد تا در فضا های کوچک و کم، بتوانید آن را جا به جا نمایید.

از دیگر بخش های ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک، سیستم چرخش و سینی گردان می باشد. حرکات چرخشی جرثقیل متحرک به وسیله این قسمت انجام می پذیرد.

سینی گردان در واقع به مجموعه ای از چرخ دنده ها گفته می شود که به سیستم انتقال نیرو متصل هستند.

زمانی که سینی گردان بچرخد، بوم و اتاق راننده چرخش ۳۶۰ درجه ای خواهند داشت.

ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک
ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک

نیروی انتقالی که از موتور دیزل نشات می گیرد و پس از عبور از پمپ بالابر نصب شده روی دستگاه، در آخر به درام جمع کننده سیم بکسل وارد می شود. این درام ها با فرمان صادر شده، سیم بکسل را باز و بسته می کنند.

یکی دیگر از بخش های حائز اهمیت در ساختار جرثقیل متحرک، سیستم خنک کننده است. جرثقیل به علت فشار کاری که متحمل می شود، تحت فشار بوده و به دلیل برخورد و اصطلاک بین اجزای متحرک همانند چرخ دنده ها و یا اجزای کنترل کننده حرکت مثل ترمز ها، گرمای زیادی از خود تولید می کند.

حال برای انتقال این گرما و هم چنین خنک نمودن موتور، از آب و روغن استفاده می شود. البته برای خنک سازی موتور و روغن هیدرولیک از تجهیزات خنک کننده ای به نام Cooling System استفاده می شود.

به طور معمول، باد بزن و سایر جزای سیستم خنک کننده، بر اساس نوع جرثقیل در قسمت جلویی و یا انتهایی آن تعبیه میشوند.

ایمنی جرثقیل متحرک

قبل از جا به جایی جرثقیل های متحرک به محل انجام پروژه و عملیات، اپراتور باید کنترل های لازم را انجام دهد و از سالم بودن و ایمن بودن جرثقیل اطمینان خاطر کسب کند.

جرثقیل متحرک
ایمنی در ساختار و طرز کار جرثقیل متحرک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

تماس سریع