گواهینامه ویژه چیست؟

نمونه گواهینامه ویژه

گواهینامه ویژه چیست؟ یک نوع مجوز یا مدرک رسمی است که درزمینه استفاده از لودر، لیفتراک، جرثقیل و سایر وسایل نقلیه و ماشین‌آلات سنگین صنعتی، کارگاهی، کشاورزی و عمرانی صادر می‌شود. این گواهینامه‌ها اغلب نشان‌دهنده مهارت‌های به‌دست‌آمده و آموزش‌های خاصی است که فرد برای استفاده از این وسایل نقلیه گذرانده و اکنون توانایی استفاده، به‌صورت ایمن و مؤثر از این تجهیزات را دارد. جرثقیل تهران با کادری دوره‌دیده و آراسته به انواع گواهینامه ویژه و تخصص‌های ضروری به میدان آمده تا در این حوزه حرفه‌ای ظاهر شود.

چراکه این گواهینامه‌ها معمولاً توسط مؤسسات آموزشی یا سازمان‌های فنی حرفه‌ای صادر و نشان‌دهنده مهارت‌ها و توانایی‌های فرد در زمینه‌ی هدایت و مدیریت تجهیزات حوزه باربری و بارگیری است. با ثبت‌نام، اخذ و پرداخت هزینه دریافت گواهینامه ویژه، افراد در حرفه خود پیشرفت نموده و در بازار کار، رقابتی بهتر و قدرتمندتر را از خود به نمایش می‌گذارند.

گواهینامه ویژه چیست؟
گواهینامه ویژه چیست؟

شرایط دریافت گواهینامه ویژه چیست؟

به‌منظور دریافت گواهینامه ویژه برای ماشین‌آلات سنگین حوزه کشاورزی، عمران و ساخت‌وساز افراد باید دوره‌های آموزشی مرتبط را با موفقیت پشت سر گذاشته و آزمون‌های مربوطه را با نمره قابل‌قبول گذرانده باشند. از دیگر شرایط دریافت این گواهینامه باید به حداقل ۲۰ سال تمام، دریافت و ارائه گواهی‌های سلامت، ارائه کارت معافیت سربازی، دریافت گواهینامه پایه‌یک و احراز واجد شرایط بودن تمامی مدارک اشاره نمود.

این گواهینامه‌ها به‌عنوان مدرکی از دانش، تجربه و مهارت‌های موردنیاز برای کار با ماشین‌آلات سنگین شناخته می‌شوند. این اقدامات به‌منظور افزایش ایمنی و کاهش حوادث در محیط‌های کاری مانند کارگاه‌ها و صنایع مختلف انجام می‌شود. برای دستیابی به این مدرک فقط کافی است، نحوه ثبت‌نام گواهینامه ویژه را که در ادامه بدان اشاره می‌کنیم، فراگرفته و به خیل وسیع کارآموزان این حوزه بپیوندید.

شرایط دریافت گواهینامه ویژه چیست؟
شرایط دریافت گواهینامه ویژه چیست؟

انواع گواهینامه ویژه:

بسته به تعداد تجهیزات سنگین حاضر در حوزه‌های کاری مختلف انواع گواهینامه ویژه وجود دارد که علاقه‌مندان واجد شرایط می‌توانند، برای دریافت آن اقدام نمایند. رانندگان انواع وسایل صنعتی، کشاورزی، زراعی و کارگاهی مانند تراکتور، جرثقیل، بیل مکانیکی، بابکت، گریدر، غلتک، بولدوزر، لیفتراک، دامپر و لودر نیاز به اخذ گواهینامه ویژه دارند. در غیر این صورت فعالیت آن‌ها غیرقانونی بوده و مشمول پرداخت جریمه می‌شوند. این ماشین‌ها ورای خودروهای معمول مانور، قدرت و گشتاوری بالایی داشته، ازاین‌رو رانندگان آن‌ها باید آموزش‌های ویژه‌ای را جهت مهار و کنترل این تجهیزات قدرتی در قالب گواهینامه ویژه دریافت نمایند.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه ویژه:

برای دریافت گواهینامه به مدارکی نظیر اصل و کپی مدارک هویتی، عکس با زمینه روشن، کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت و مدرک نشان‌دهنده گروه خونی نیاز است. البته در این راستا داوطلب باید توانایی ارائه تأییدیه پزشکی دال بر سلامتی روحی و جسمی، مدرک پایان دوره آموزش نظری و عملی، گواهینامه رانندگی معتبر پایه‌یک و فیش بانکی واریز هزینه دریافت گواهینامه ویژه را نیز داشته باشد. در این صورت است که روند صدور گواهینامه در جریان طبیعی خود قرارگرفتن و به‌سرعت به دست متقاضی می‌رسد و وی را برای حضوری حرفه‌ای در عرصه هدایت تجهیزات صنعتی آماده می‌سازد. بدین ترتیب بهتر می‌توانند از جان خود و سلامت تجهیزات حفاظت و حراست نمایند.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه ویژه
مدارک لازم برای دریافت گواهینامه ویژه

نحوه ثبت‌نام گواهینامه ویژه:

در حال حاضر، رانندگی با ماشین‌های سنگین یکی از شغل‌های پردرآمد و موردتوجه است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند. ولی برای این‌که به‌عنوان یک راننده ماشین سنگین فعالیت کنید، نیاز به گواهینامه ویژه‌ دارید که برای رانندگی این نوع وسایل نقلیه صادر می‌شود. در این بخش به نحوه ثبت‌نام گواهینامه ویژه برای ماشین‌های سنگین می‌پردازیم.

  •    اولین گام به‌منظور ثبت‌نام: یافتن یک مرکز آموزش معتبر و شرکت در دوره‌های آموزشی گواهینامه ویژه رانندگی زیر نظر اساتید متخصص آن مجموعه، اولین گام است. این مراکز معمولاً توسط وزارت حمل‌ونقل و ارتباطات یا سازمان‌های مرتبط دیگر تأییدشده‌اند و دارای مدرسان مجرب و باتجربه‌ای هستند که شمارا برای موفقیت در آزمون نهایی آماده می‌کنند.
  •     دومین گام به‌منظور ثبت‌نام: بعد از انتخاب مرکز آموزشی، شما باید به مراحل ثبت‌نام بپردازید. این مراحل ممکن است، شامل تکمیل فرم‌های ثبت‌نام، ارائه مدارک شناسایی و پرداخت هزینه‌های آموزشی و آزمون باشد. هزینه‌های آموزشی معمولاً بر اساس مدت‌زمان و نوع آموزش (نظری و عملی) محاسبه می‌شوند.
  •     سومین گام به‌منظور ثبت‌نام: در ادامه آموزش نحوه ثبت‌نام گواهینامه ویژه باید بدانید، پس از ثبت‌نام، شما به دوره‌های آموزشی نظری و عملی واردشده و به مباحث آن می‌پردازید. در دوره‌های نظری، مباحث مرتبط با رانندگی ایمن با ماشین‌های سنگین و قوانین رانندگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. ولی در دوره‌های عملی، شما با رانندگی این نوع ماشین‌ها در شرایط مختلف و بر اساس استانداردهای ایمنی آشنا می‌شوید.
  •     چهارمین گام به‌منظور ثبت‌نام: پس از پایان دوره‌های آموزشی، شما باید به آزمون نهایی بپردازید. این آزمون شامل آزمون نظری و عملی است که با موفقیت گذراندن آن، شما کارتکس و سپس انواع گواهینامه ویژه رانندگی با ماشین‌های سنگین را دریافت خواهید کرد.
نحوه ثبت‌نام گواهینامه ویژه
نحوه ثبت‌نام گواهینامه ویژه

هزینه دریافت گواهینامه ویژه:

انواع گواهینامه ویژه در مدل‌های مختلفش نشانگر مهارت و توانایی فرد در انجام کارهای مرتبط با این وسایل نقلیه است و برای ایمنی و دقت در کاربرد آن‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشند. هزینه‌های این گواهینامه‌ها بسته به نوع وسیله نقلیه، نوع آموزش موردنیاز و کلاس‌های آموزشی بر اساس نرخ مصوب آموزشگاه متغیر است. البته متقاضی در این راستا باید هزینه‌های دیگری مانند تست عدم اعتیاد، آزمایش گروه خونی، صدور کارتکس، معاینات چشمی، آزمون گواهی‌نامه و عوارض (وزارت کشور و وزارت دارایی) را نیز پرداخت نماید. ولی عمده هزینه پرداختی مربوط به همان کلاس‌های آموزشی زیر نظر اساتید فن بوده و هزینه‌های دیگر کم و بسیار ناچیز هستند.

هزینه دریافت گواهینامه ویژه
هزینه دریافت گواهینامه ویژه

پرکاربردترین گواهینامه ویژه:

گواهینامه‌های ویژه برای ماشین‌های سنگین ازجمله مهم‌ترین مواردی هستند که برای انجام کارهای مرتبط با این نوع ماشین‌ها لازم است. باوجود انواع مختلفی از گواهینامه ویژه که مخصوص ماشین‌های باری، ماشین‌های ساختمانی، ماشین‌های کشاورزی و… می‌باشد، اما بابکت، بیل مکانیکی، لودر، جرثقیل و بالابر تلسکوپی پرکاربردترین گواهینامه‌ها در میان نمونه‌های مشابه به شمار می‌روند. این گواهینامه‌ها به رانندگان این نوع ماشین‌ها کمک کرده تا بادقت و ایمنی بیشتری با این تجهیزات کار نموده و به نحو احسن از آپشن‌های ماشین‌ها استفاده کنند. بدین ترتیب هزینه دریافت گواهینامه ویژه در مقابل امتیازاتی که به دارندگان این مدارک اعطا می‌شود، ناچیز است.

پرکاربردترین گواهینامه ویژه
پرکاربردترین گواهینامه ویژه

نمونه گواهینامه ویژه:

اخذ گواهینامه ویژه در هر حوزه‌ای مزایای بسیاری دارد، این گواهینامه‌ها به افراد کمک کرده تا مهارت‌ها و دانش‌های خود را اثبات کنند و به‌عنوان یک نشان از توانایی و صلاحیت خود در محیط‌های کاری آن را در معرض رؤیت همگان قرار دهند. همچنین اخذ گواهینامه راهی برای پیشرفت حرفه‌ای و شغلی فرد بوده و به او کمک می‌کند تا در بازار کار پررقابت امروز راحت‌تر خود و توانایی‌هایش را اثبات نماید. به‌طورکلی، انواع گواهینامه ویژه به فرد اعتمادبه‌نفس بیشتری داده تا در مسیر حرفه‌ای و شغلی‌شان پرقدرت‌تر ظاهر شوند. باهم نمونه‌ای از این گواهینامه‌ را که در کشورهای خارجی صادر می‌شود را بررسی می‌نماییم.

نمونه گواهینامه ویژه
نمونه گواهینامه ویژه

جدول کدهای گواهینامه ویژه:

در بسیاری از حوزه‌های صنعتی و حرفه‌ای، افراد نیاز به داشتن گواهینامه‌ ویژه‌ دارند که نشان‌دهنده مهارت‌ها و تخصص‌های خاص آن‌ها است. جدول کدهای گواهینامه ویژه این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند به‌سرعت و بادقت کدهای موردنیاز برای گواهینامه‌های مختلف را پیداکردن و استفاده کنند. این جدول به افراد کمک می‌کند تا به‌راحتی اطلاعات مربوط به گواهینامه‌ها را در اختیار داشته و فرایند دریافت و نگهداری گواهینامه‌ها را بهبود و سرعت بخشند. باهم مهم‌ترین کدهای این حوزه را مرور می‌کنیم.

کد مربوطهگواهینامه ویژهکد مربوطهگواهینامه ویژه
کد 37ویژه تراکتورکد 49ویژه بابکت
کد 38ویژه لیفتراککد 51ویژه ساید بوم
کد 39ویژه لودرکد 53ویژه چکش تخریب
کد 40ویژه بیل مکانیکیکد 54ویژه دامپ‌تراک
کد 41ویژه غلتککد 55ویژه ریچ استاکر
کد 42ویژه جرثقیلکد 56ویژه بکهو لودر
کد 43ویژه بولدوزرکد 57ویژه بیل بکهو
کد 45ویژه کمباینکد 62ویژه بالابر تلسکوپی
کد 47ویژه دامپرکد 36ویژه دریل حفاری
کد 48ویژه فینیشرکد 66ویژه هاروستر نیشکر

سؤالات متداول:

  •     آیا گواهینامه ویژه ماشین‌های سنگین به‌صورت آنلاین صادر می‌شود؟

بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌ها اکنون امکان دریافت گواهینامه ویژه ماشین‌های سنگین را به‌صورت آنلاین فراهم کرده‌اند. این امکان به متقاضیان این گواهینامه‌ها اجازه می‌دهد تا از راحتی و سرعت فرایند آنلاین استفاده کرده و نیازی به حضور فیزیکی در محل‌های مربوطه نداشته باشند. این اقدام همچنین به‌منظور کاهش وقت و هزینه‌های مرتبط با فرایند دریافت گواهینامه عالی است. ولی در ایران بخش عمده‌ای از فرایند به‌صورت فیزیکی انجام می‌پذیرد.

  •     آیا گواهینامه ویژه ماشین‌های سنگین برای مدت محدودی صادرشده یا برای همیشه اعتبار دارد؟

گواهینامه ویژه ماشین‌های سنگین برای مدت محدودی صادرشده و باید به‌صورت دوره‌ای تجدید شود. این گواهینامه‌ها معمولاً برای یک دوره زمانی مشخص مانند یک یا دو سال صادر و پس از اتمام این مدت، باید مجدداً درخواست تجدید گواهینامه را داد. این اقدام به‌منظور اطمینان از اینکه رانندگان ماشین‌های سنگین همواره دارای مهارت‌ها و شرایط فنی لازم برای رانندگی ایمن هستند، ضروری است.

  •     آیا بدون گذراندن خدمت سربازی می‌توان گواهی ویژه دریافت نمود؟

موضوع گواهی ویژه رانندگی خودروهای سنگین برای افرادی که خدمت سربازی را نگذرانده‌اند، در بسیاری از کشورها یک موضوع موردبحث است. ولی در ایران افراد بدون گذراندن خدمت سربازی نمی‌توانند، گواهینامه‌ ویژه را دریافت کنند. ولی این موضوع متناسب با قوانین داخلی هر کشور متفاوت بوده، بنابراین شرایط پذیرش بیشتر بستگی به نظر مسئولین و قانون‌گذاران هر کشور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

تماس سریع