معرفی جرثقیل سقفی

جرثقیل های جفت پل بالاترین ظرفیت جابجایی را در انواع جرثقیل سقفی ارائه می کنند.

آشنایی با جرثقیل سقفی

علت نام گذاری این نوع از جرثقیل به دلیل نیاز به نصب یک یا دو ریل موازی بر روی سقف سازه مورد نظر است که به جرثقیل سقفی بسته به نوع خود این امکان را می دهد که برای جابجایی بار از دو تا شش جهت بتواند حرکت نماید. از اوایل قرن نوزدهم به بعد به جای هدایت دستی، استفاده از موتورهای اولیه برای حرکت دادن جرثقیل سقفی متداول گردید.

به مرور زمان استفاده از کنترل از راه دور برای هدایت جرثقیل، جای کنترل های آویز را گرفت. در جرثقیل سقفی اتوماتیک با نصب یک محور محرک و با کمک کلاچ های متعدد انتقال نیروی محرکه به بخش های بالابر، کالسکه و پل انجام می شود. امروزه با خلق زمینه های صنعتی جدیدتر مانند استفاده از انرژی هسته ای و مواد شیمیایی با حساسیت بالا در صنعت، نیاز به جرثقیل های سقفی با امکان جابجایی های پیچیده تر بیشتر احساس می شود.

محاسبه و ایجاد مقاومت در برابر ارتعاشات زلزله ای، تشعشعات و امکان کار کردن زیر آب از جمله موارد در ایجاد جهش در تکنولوژی ساخت جرثقیل محسوب می شود.

انواع جرثقیل سقفی و کارکردهای آن

جرثقیل های سقفی بر اساس میزان فضای سوله ها و انبارها در امکان نصب و ظرفیت جابجایی بار در انواع و اندازه های مختلفی تولید می شوند. در یک بررسی کلی جرثقیل سقفی در سه نوع اصلی زیر تولید می شود.

جرثقیل سقفی دو پل یا جفت پل:

نوع دو پل جرثقیل سقفی را می توان کاملترین نوع جرثقیل های سقفی دانست. این نوع جرثقیل قابل نصب در سازه ها و سالن هایی با عرض دهانه بزرگتر است. پوشش عرض دهانه ای بین شش تا پنجاه متر می تواند متغیر باشد.

ظرفیت بارگیری این نوع از جرثقیل ها از پنج تا چهارصد تن می باشد. استفاده از جرثقیل های دو پل در خطوط تولید پرکار و سنگین مانند صنایع فولاد و ریخته گری کاربرد دارد. برای کارایی بیشتر در جابجایی های سنگین از پل و کالسکه محکم و با دوام در ساخت جرثقیل های دو پل استفاده می شود.

قلاب جرثقیل های دو پل به دلیل حرکت بین پل های اصلی امکان بالابری بیشتری را فراهم می کند. به واسطه وجود دو پل امکان ساخت راهرو به منظور دسترسی برای تعمیرات چراغ ها، باطری و کالسکه و سایر اجزای جرثقیل وجود دارد. از این راهروی تعمیرات برای دسترسی به تابلوی برق و کابل کشی اصلی سالن نیز می توان استفاده نمود.

جرثقیل های دو پل برای انتقال بارها و اجسامی که دارای طول و عرض زیاد هستند مناسب بوده و از ایجاد نیروی معکوس در شتاب گیری بار جلوگیری می کند.

تصویر جرثقیل سقفی
جرثقیل های جفت پل بالاترین ظرفیت جابجایی را در انواع جرثقیل سقفی ارائه می کنند.

جرثقیل سقفی تک پل:

جرثقیل های سقفی تک پل جثه کوچکتر و ظرفیت بارگیری به نسبت کمتری در قیاس با جرثقیل های جفت پل دارند. برای سالن هایی با عرض دهانه ای تا بیست و پنج متر استفاده می شوند.

سرعت نصب و برپایی سریعتری به نسبت انواع دو پل دارند. انتقال بار توسط جرثقیل های تک پل به نسبت کندتر صورت میگیرد. جرثقیل های تک پل به دلیل وزن کمترشان فشار کمتری بر ریل های کار گذاشته شده وارد می کنند و نیاز به ایجاد تغییرات در طراحی ساختمانی سالن برای نصب آنها کمتر احساس می شود. در مقایسه با جرثقیل سقفی جفت پل ارتفاع کمتری برای بالابری را پوشش می دهند.

جرثقیل سقفی آویز:

این نوع از جرثقیل سقفی معمولا به صورت تک پل ساخته می شوند. به شکل معلق در زیر دو تیر یا ستون نصب و به موازات سقف سالن حرکت می نماید. قلاب جرثقیل های آویز بخش عمده ای از عرض سالن را می توانند پوشش دهند.

جرثقیل های آویز تا ظرفیت ده تن ساخته می شوند و قابل نصب در سازه هایی که ستون فلزی ندارند نیز می باشند. جرثقیل های آویز در دو نوع آویز مستقیم و آویز منحنی تولید می شوند.

دامنه حرکتی در جرثقیل سقفی:

پیشتر گفتیم که جرثقیل های سقفی بسته شکل و نوع خود و شرایط و محدودیت های فیزیکی سالن امکان حرکت در دو تا شش جهت را دارا می باشند. در بهترین حالت حرکت سه بعدی یک جرثقیل سقفی به شکل زیر انجام می شود.

حرکت به عقب و جلو در راستای طول سالن (محورX) از طریق پل جرثقیل فراهم می شود.

حرکت به چپ و راست در راستای عرض سالن (محورY) از طریق کالسکه جرثقیل فراهم می شود.

حرکت به بالا و پایین در راستای ارتفاع سالن (محورZ) از طریق بالابر جرثقیل فراهم می شود.

در برخی از دسته بندی ها جرثقیل های دروازه ای و نیم دروازه ای را نیز زیر مجموعه جرثقیل های سقفی بر شمرده اند که با توجه به جایگزین شدن پایه در این نوع جرثقیل ها و بی نیازی در استفاده از سقف، ممکن است طبقه بندی درستی نباشد. از انواع دیگر جرثقیل های سقفی می توان به جرثقیل سقفی رونشین، پردازش، مدولار، مونوریل و جرثقیل work station نام برد.

تصویر جرثقیل سقفی
جرثقیل های سقفی بسته به نوع استفاده از آنها می توانند متفاوت باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 17 =

تماس سریع