آشنایی با جرثقیل کارگاهی

تصویر جرثقیل کارگاهی

جابجایی های کوچک با جرثقیل کارگاهی

جرثقیل کارگاهی با داشتن تنوع در شکل و اندازه بوم و قدرت پمپ هیدرولیکی متصل به دستگاه توان بلند کردن اجسامی تا سقف سه تن را از روی زمین دارا می باشد. حداکثر ارتفاعی که این نوع از جرثقیل ها می توانند در بلند کردن بار به آن برسند دو تا سه متر خواهد بود.

بیشتر موارد استفاده این نوع از جرثقیل ها در محیط های سرپوشیده مثل کارگاه ها و تعمیر گاه ها خواهد بود. عموما دارای شش چرخ کوچک هستند ولی بیشتر به صورت ثابت مورد استفاده قرار می گیرند. جرثقیل های کارگاهی قابلیت تخلیه بار را نیز دارا می باشند.

جرثقیل کارگاهی با جک هیدرولیکی؛ کاربردی و کم حجم

جرثقیل های کارگاهی در انواع دستی و هیدرولیکی تولید می شوند که نمونه هیدرولیکی آن به دلیل سهولت در بارگیری و تولید نیروی بیشتر بدون نیاز به نیروی بدنی اپراتور از مقبولیت و محبوبیت بیشتری برخوردار است. جک هیدرولیکی که بر روی جرثقیل کارگاهی سوار می شود موجب افزایش توان و کمک به فرآیند بارگیری و تخلیه بار توسط این نوع از جرثقیل ها می شود. این جرثقیل ها به لحاظ مکانیکی ساختمان ساده ای دارند واین مسئله یک مزیت برای جرثقیل های کارگاهی محسوب می شود.

طرز عملکرد جرثقیل کارگاهی در جابجایی بار

برای بلند کردن بار از روی زمین باید بار را بین پایه های جرثقیل قرار داده و به وسیله زنجیر یا تسمه به قلاب اتصال دهیم. جک هیدرولیکی جرثقیل قدرت بلند کردن بارهایی تا وزن بین دو تا سه تن را دارد. گاهی اوقات لازم است تا بوم جرثقیل کمی به سمت جلو امتداد یابد، در این حالت هرچه بوم از مرکز جرثقیل دور شده و به سمت انتهای جرثقیل متمایل شود از توان دستگاه کاسته شده و باید برای جلوگیری از سقوط بار یا آسیب دیدن دستگاه از سنگینی بار بکاهیم.

پیشتر اشاره کردیم که بیشترین موارد استفاده جرثقیل کارگاهی در تعمیرگاه ها می باشد. یکی از خدمات اصلی این نوع از جرثقیل ها خارج نمودن موتور و قطعات سنگین خودرو در تعمیرگاه های خودرو است. البته بار گیری و تخلیه بار از پشت وانت نیز از کارکردهای دیگر این گونه از جرثقیل ها می باشد.

جرثقیل کارگاهی
جرثقیلهای کارگاهی با قدرت جابجایی تا سقف سه تن تولید میشود.

پمپ های هیدرولیکی این نوع از جرثقیل ها برای کارکرد طولانی مدت طراحی می شوند و استفاده از رنگ کوره ای چند لایه در پوشش و محافظت بدنه جرثقیل کارگاهی در برابر فرسایش و خوردگی در افزایش طول عمر دستگاه نقش خواهد داشت.

داشتن وزن کم و جثه کوچک نگهداری این دستگاه را در فضای کوچک کارگاه ها میسر می نماید و جرثقیل کارگاهی از این حیث دارای ارزش و امتیاز می باشد. پایه های جرثقیل قابلیت جمع شدن و تغییر در اندازه را دارند. به دلیل سادگی در ساختمان، امکان سفارش ساخت انواع مختلف از این نوع جرثقیل بر حسب نیاز مشتری وجود دارد.

در مواردی که به دلیل سنگینی بار یا افزایش طول بوم امکان بر هم خوردن تعادل جرثقیل وجود دارد می توان با افزودن وزنه هایی در قسمت پشتی جرثقیل به افزایش سطح پایداری آن کمک کرد.

به دلیل فاصله اندک افرادی که در کارگاه در مجاورت دستگاه جرثقیل کارگاهی مشغول به کار هستند و امکان ایجاد فاصله لازم برای احتیاط در اکثر مواقع وجود ندارد، توصیه می شود از بسته بندی و محکم بودن بار و اتصال مطمئن آن به قلاب اطمینان داشته باشید تا در حین بلند کردن بار از زمین دچار سقوط نشده و آسیب و خسارتی به بار نیاورد.

ویژگی با ارزش این نوع از جرثقیل های کارگاهی داشتن جک هیدرولیکی است که با کمک نیروی الکتریکی و فشار روغن ایجاد نیروی محرکه نموده و جک را به حرکت در می آورد و به این وسیله موجب توان جرثقیل برای بلند کردن و تخلیه اجسام می شود. در ساختمان ساده جک های هیدرولیکی این نوع از جرثقیل ها از روغن با تراکم پذیری بسیار کم استفاده می شود.

سطح مقطع استوانه ای که قرار است به اهرم دستگاه فشار وارد آورد بیشتر از سطح مقطع استوانه ای است که کار تلمبه زدن را انجام می دهد. در گذشته به جای روغن از آب به عنوان مایع سیال در مکانیسم هیدرولیکی استفاده می شد ولی به مرور زمان دریافتند که استفاده از روغن مانع از زنگ زدگی و خوردگی قطعات شده و تراکم ناپذیری بیشتری نیز به نسبت آب خواهد داشت.

جرثقیل کارگاهی ابزاری مکانیکی و کاملا ساده با طراحی چهار یا شش چرخ می باشد که طرز طراحی پایه های آن به شکل حرف V  می باشد. بارهایی که به هر دلیل امکان قرار گرفتن روی پالت را نداشته در بین دو پایه دستگاه قرار میگیرند و به وسیله انتقال نیرو از جک هیدرولیکی به بوم و قلاب از زمین جدا می شوند. در طراحی این نوع از جرثقیل ها بر اساس نیاز مصرف کننده تنوع و گوناگونی در ساختمان و شکل دستگاه می تواند لحاظ شود.

تصویر جرثقیل کارگاهی
بسته به نیاز و سفارش مشتری، می توان انواع متنوعی از جرثقیل های کارگاهی تولید نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

تماس سریع