اجاره جرثقیل دستی

اجاره جرثقیل دستی

جرثقیل دستی که به‌عنوان بالابر زنجیر دستی یا چین بلاک نیز شناخته می‌شود. دارای مکانیزمی بوده که برای بلند کردن و پایین آوردن بارهای سنگین به کمک زنجیر مناسب است. بالابر زنجیر دستی شامل قفل ایمنی، صفحه ضد غبار، یک زنجیر بالابر، مکانیزم بالابر و یک قلاب برای گرفتن بار است.

جرثقیلی که به‌وسیله نیروی انسانی و با کشیدن زنجیر و حرکت چرخ‌دنده‌های به حرکت درآمده و بارها را جابه‌جا می‌کند. بدین ترتیب اجاره جرثقیل دستی بیشتر برای مکان‌هایی که محدودیت ورود جرثقیل‌های پشت کامیونی و بوم لیفتراک وجود دارد، بسیار پر متقاضی است. امروزه کرایه جرثقیل در تهران از نوع دستی و ماشینی پررونق بوده و برخی از مشتریان نیز هر دو نمونه را باهدف سرعت بخشیدن به فرایندهای کاری خود اجاره می‌کنند.

اجاره جرثقیل دستی
اجاره جرثقیل دستی

جرثقیل دستی یا چین بلاک چیست؟

جرثقیل دستی به دلیل اصول مکانیکی جاری در آن توانایی صرفه‌جویی در زمان و انرژی را حین کار دارد. برای استفاده از خدمات جرثقیل دستی فقط کافی است تا اپراتور زنجیر دستی را از طریق درایو انسانی به سمت پایین بکشد تا کشش، درگیری بین دنده‌های متعددی را ایجاد کرده و کار مکانیکی اعمال‌شده تا ده‌ها برابر نسبت به بزرگی دنده‌ها، بهره‌برداری را افزایش ‌دهد و به‌سادگی امکان بالابردن صدها تن بار توسط دستگاه فراهم شود. پس می‌توان چین بلاک را باقابلیت جابه‌جایی بارهای چندتنی توسط دو زنجیر متصل به بار با گراید بالا و زنجیر دستی با گراید پایین دانست.

جرثقیل دستی یا چین بلاک چیست
آشنایی با چین بلاک

معرفی انواع جرثقیل‌های دستی:

در معرفی انواع جرثقیل دستی با دسته‌بندی‌های متفاوتی روبرو می‌شویم که هر یک تنوع موجود را بر اساس معیاری خاص مورد سنجش قرار می‌دهند.

• انواع جرثقیل دستی بر اساس ظرفیت:

جرثقیل دستی در ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شود. این امر کرایه جرثقیل دستی را برای طیف گسترده‌ای از عملیات مناسب می‌کند. ظرفیت بالابری بالابرهای زنجیره‌ای دستی از ۱ تن تا ۲۵ تن موجود است.

• انواع جرثقیل دستی بر اساس نحوه عملکرد:

برای استفاده بهینه از خدمات جرثقیل دستی باید بدانید که این دستگاه‌ها برحسب نحوه عملکرد دارای انواع مکانیکی، الکتریکی، مغناطیسی و سقفی هستند. بدین ترتیب قیمت اجاره جرثقیل دستی بسته به آنکه کدام مدل را تهیه می‌کنید، متغیر خواهد بود.

• انواع جرثقیل دستی بر اساس سازوکار:

در زمان کرایه جرثقیل دستی دقت نمایید که این ماشین‌ها بر اساس سازوکار دارای دو نوع شفتی و بلبرینگی هستند. طول عمر بیشتر نمونه‌های بلبرینگی سبب برتری آن‌ها بر جرثقیل دستی از نوع شفتی شده است.

• انواع جرثقیل دستی بر اساس قابلیت:

چین بلاک بر اساس قابلیت به دو مدل چهارکاره و دوکاره تقسیم می‌شود. نمونه‌های چهارکاره همراه با ترولی سقفی جهت قراردادن بار توسط حرکت روی ریل‌های سقفی طراحی‌شده است. ولی جرثقیل‌های دوکاره با اتصال به سقف توسط قلاب و بارگیری به‌وسیله قلاب دیگر در پایین به حمل بار می‌پردازند.

 

معرفی انواع جرثقیل‌های دستی
انواع جرثقیل‌های دستی

مشخصات مکانیکی جرثقیل های دستی:

به طور کلی ساختار جرثقیل های دستی بسیار ساده است. در ساختار این جرثقیل ها، شما شاهده دو زنجیر هستید. یک زنجیر وظیفه اتصال به بار را به صورت مستقیم دارد و باید به قدر کافی مستحکم باشد و زنجیر دیگر، زنجیر دستی نام دارد که معمولا زنجیر گالوانیزه یا تنسایل پایین می باشد.

در ساختار جرثقیل های دستی، انتقال قدرت از روی چرخ دنده بزرگ گردان توسط زنجیر دستی بر روی چرخ دنده کوچک گرداننده زنجیر بار به حرکت در می آید. در واقه در دال بلوک جرثقیل های دستی، ۲ دنده اصلی یکی با قطر زیاد و یکی با قطر کم وجوددارد که با گردش خود زنجیر بار را به حرکت در می آورد. این کار باعث ایجاد بار برداری و کار در جرثقیل های دستی شده و وظیفه انتقال قدرت را به عهده دارند.

طول عمر جرثقیل های دستی، معمولا بر اساس طول عمر زنجیر، شفت داخلی و یا بلبرینگ محاسبه می شود. به این خاطر که در ساختمان جرثقیل های دستی یا از شفت محوری استفاده می شود و یا از سیستم بلبرینگی. که به طور معمول، در نوع بلبرینگی، جرثقیل های دستی طول عمر بیش تری خواهند داشت.

جرثقیل های دستی، در نوع زنجیری، با برند های مختلفی و در تناژ بار های گوناگونی تولید شده و هم اکنون می توانید جهت اجاره جرثقیل دستی اقدام نمایید. معمولا به علت قیمت پایینی که دارند و هم چنین فضای کمی را اشغال می کنند، برای بار برداری و جا به جایی اجسام در کارگاه ها گزینه و انتخاب مناسبی به شمار می آیند.

 

اجاره جرثقیل دستی در تهران
اجاره جرثقیل دستی در تهران

اجاره جرثقیل دستی در تهران:

اجاره جرثقیل دستی در تهران به دلیل مشخصات فنی عالی این ابزار موردتوجه واحدهای کاری بسیاری قرار گرفته است. از این مشخصات می‌توان به این موارد اشاره نمود:

• توانایی عالی برای کار در دمای ۲۰- تا ۶۰+ درجه سانتی‌گراد
• تحمل رطوبت ۱۰۰% (نه زیر آب)
• مجهز به ۲ زنجیر با جنس فولاد (گرید بالا) و آهن گالوانیزه (گرید پایین)
• امکان کنترل توسط دوچرخ دنده مرکزی (چرخ‌دنده بزرگ متصل به زنجیر دستی و چرخ‌دنده کوچک عامل ایجاد بار و لیفتینگ)

همین مکانیزم ساده و معادله مکانیکی سهل حکم می‌کند تا از حاصل‌ضرب نیرو بر فاصله زنجیر تا مرکز چرخ‌دنده بارهای سنگین به‌راحتی جابه‌جا شوند. ولی برای کرایه جرثقیل دستی به‌صورت بهینه و اصولی باید مواردی ازجمله محاسبه دقیق و مناسب بار لیفتینگ، ارتفاع لیفتینگ و ارتفاع سقف اتصالی مجاز (۳ الی ۶) را مدنظر قرار دهید.

خدمات جرثقیل دستی:

جرثقیل دستی باتوجه‌به وزن زیادی که این ابزار توانایی بلندکردن آن را دارد، وسیله‌ای بسیار ساده است. چین بلاک از فولاد بادوام و با درجه بالا ساخته‌شده تا کاربران از ایمنی و قابلیت اطمینان هنگام بلندکردن چند تن بارهای سنگین توسط این دستگاه اطمینان حاصل کنند. اجاره جرثقیل دستی برای کاربردهای مختلفی انجام می‌پذیرد.

به‌عنوان‌مثال در کارگاه‌های ساختمانی، مغازه‌ها، انبارها، همچنین در ایستگاه‌های خدمات خودرو، کارخانه‌ها، معادن، کارگاه‌های ساختمانی، اسکله‌ها، انبارها، برای نصب ماشین‌آلات، جابه‌جایی کالاها، مخصوصاً در هوای آزاد و بدون وجود نیروی برق، خدمات جرثقیل دستی بسیار کارآمد است و بدین ترتیب برتری خود را بر دیگر بالابرها نشان می‌دهد.

برندهای جرثقیل دستی:

از معروف‌ترین برندهای چین بلاک باید به ویتال (ژاپنی، چینی)، ABLE و TXK چین، هرینگتن (آلمان، چین)، کیتو و الفانت ژاپن اشاره نمود. هرکدام در ایجاد محصولاتی با بیشترین تنوع و بالاترین کیفیت شهره هستند و جرثقیل‌هایی ماندگار با طول عمر بالا را به خریداران تقدیم نموده‌اند.

خدمات جرثقیل دستی
خدمات جرثقیل دستی

مزایای کرایه جرثقیل دستی:

باید قبول کرد که جرثقیل دستی کندتر از انواع دیگر بالابرهای خودرویی عمل می‌کند. همچنین الزامات خاصی برای نصب داشته که مکان‌های قابل‌استفاده این بالابرها را محدود می‌نماید. ولی در بالابرهای هیدرولیک خودرویی فقط به یک زمین محکم و صاف نیاز دارید تا از کارایی این ماشین‌ها بهره‌مند شوید. بااین‌حال، مزایای استفاده از چین بلاک برای بلندکردن اجسام بدون نیاز به موتور قابل‌تأمل است. از دیگر مزایا باید به این موارد نیز اشاره نمود.

• فعالیت و کار مستمر بدون نیاز به نیروی برق، نفت یا سایر منابع انرژی
• قیمت کرایه بسیار ارزان‌تر از بالابرهای الکتریکی یا هیدرولیک
• استفاده و کاربری بسیار ساده و تعمیر و نگهداری آسان
• عدم ایجاد آلودگی زیست‌محیطی و سروصدای آزاد دهنده
• تحمل بالابری خوب و پوشش اوزان سنگین تا ده‌ها تن
• طول عمر بالا بدون نیاز به سرویس‌های دوره‌ای زودهنگام
• قابلیت حمل و جابه‌جایی راحت توسط پرسنل
• امکان استفاده در فضای آزاد و سرپوشیده بدون محدودیت

مزایای کرایه جرثقیل دستی
مزایای کرایه جرثقیل دستی

قیمت اجاره جرثقیل دستی:

از عوامل تأثیرگذار بر قیمت اجاره جرثقیل دستی باید به میزان بار وزنی اعمالی، شرایط محیط کاری، ثابت یا متحرک بودن دستگاه و نوع اتصال جرثقیل دستی یادکرد. این موارد علاوه بر اینکه حیطه خدمات جرثقیل دستی را تغییر می‌دهند، قیمت اجاره‌بها را نیز دستخوش تغییرات عمده‌ای می‌نماید.

البته متخصصان این حوزه معتقد بوده که مؤلفه‌های دیگری مانند ظرفیت، ارتفاع باربرداری، جنس بدنه و وجود یا عدم وجود تجهیزات جانبی نیز بر قیمت این سازه‌ها تأثیر مستقیم دارند. باآنکه این جرثقیل‌ها ساده‌ترین نوع موجود هستند، اما به دلیل حمل بارهای فوق سنگین، توجه به نکات مهم در زمان اجاره آن‌ها باهدف کاهش خطرها الزامی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهار =

تماس سریع