ضرورت استفاده از جرثقیل چیست؟

ضرورت استفاده از جرثقیل

ضرورت استفاده از جرثقیل چیست؟

ضرورت استفاده از جرثقیل و اهمیت دادن این دسته از ماشین آلات، تنها با مشاهده کاربردی که در صنایع مختلف دارند، مشخص می باشد. شما می توانید به راحتی اهمیت و ضرورت استفاده از جرثقیل را در پروژه ها و عملیات های مختلف اعم از ساختمان سازی، تخلیه و بارگیری کشتی ها، حمل خودرو های صفر کیلو متر، حفر تونل ها و سایر موارد مشاهده نمایید.

شاید تصور کنید که در وهله اول کرایه جرثقیل و استفاده از آن هزینه گزافی داشته و یا حتی چندان لازم نباشد. اما اگر بخواهید به صورت تخصصی تر به این مسئله نگاه کنید، متوجه خواهید شد که این دسته از ماشین آلات می توانند سرعت عمل بار برداری و جا به جایی بار را برای شما سرعت ببخشند و در نهایت شما به ضرورت استفاده از جرثقیل در انجام بسیاری از امور دست پیدا کنید.

ضرورت استفاده از جرثقیل
ضرورت استفاده از جرثقیل چیست؟

به طور مثال زمانی می توانید ضرورت استفاده از جرثقیل را متوجه شوید که در یک پروژه ساختمانی، نیاز داشته باشید تا سرعت بیش تری به انجام امور بدهید. توجه داشته باشید که در این زمان شما مجبور خواهید شد تا نیروی انسانی بیش تری را استخدام کنید. همین طور در این بین ، این امکان وجود دارد که افراد به دلیل عدم مهارت کامل، خسارات احتمالی به شما وارد کنند. از این رو ضرورت استفاده از جرثقیل مشخص می شود که می توان با کمک آن، به راحتی کاری که با نیروی انسانی در طی چند روز انجام می شود را، در چند ساعت انجام داد.

هم چنین این دسته از ماشین آلات از ایمنی کافی برخوردار بوده و هیچ گونه ضرر و زیان احتمالی مالی و جانی افراد را تهدید نخواهد کرد.

جرثقیل چیست؟

جرثقیل نوعی ماشین به شمار می آید که به عنوان دکل و یا سازه ای مرتفع شناخته می شود. جرثقیل می تواند به کمک طناب و قرقره هایی اجسام و بار را بالا کشیده و یا پایین بیاورد. این دستگاه با استفاده از یک یا چند ماشین ساده برای ایجاد مزیت مکانیکی و در نتیجه حرکت بار های فراتر از توانایی طبیعی انسان، می باشد. به طور کلی از جرثقیل در صنعت های حمل و نقل،

استفاده می شود.

از جرثقیل می توان در صنایع ساختمانی و یا سازه های عظیم دیگر استفاده نمود. ضرورت استفاده از جرثقیل در صنایع ساختمان سازی، به دلیل سهولت بخشیدن به حمل و جا به جایی بار و مصالح ساختمانی و همین طور سرعت بخشیدن به این گونه عملیات ها و پروژه ها می باشد.

جرثقیل ها به طور کلی به دو روش کنترل و هدایت می شوند. در یک روش کاربر درون کابینی که همراه با جرثقیل حرکت می کند، نشسته و توسط دکمه هایی که به وسیله یک کابل به ایستگاه کنترل وصل شده اند، این ماشین را کنترل می کند.

ضرورت استفاده از جرثقیل
توضیحاتی در مورد ضرورت استفاده از جرثقیل

در روش دوم از کنترل بی سیم استفاده می شود. به طوری که فردی که به هدایت جرثقیل مسلط است، از راه دور اما حاضر در پروژه و نزدیکی جرثقیل، آن را کنترل می نماید.

لازم است بدانید که به طور کلی اپراتور هدایت و کنترل جرثقیل چه از راه دور و چه در داخل کابین، باید دوره های کنترل جرثقیل را پشت سر گذاشته باشد  و به این امر تسلط کامل داشته باشد. در غیر این صورت این امکان وجود دارد که خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری به بار آید.

در زمان استفاده از جرثقیل به این نکات توجه کنید:

همان طور که می دانید، ضرورت استفاده از جرثقیل و کار با آن، خطرات احتمالی را به همراه خود دارد. از این رو هنگام کار باید به نکات ایمنی جرثقیل توجه داشته باشید و یک به یک آن ها را رعایت نمایید. در این صورت می توانید از حوادث احتمالی جلوگیری نمایید. در ادامه جرثقیل تهران به شما کمک خواهد کرد تا پس از دریافتن ضرورت استفاده از جرثقیل، نکات حائز اهمیتی را در نظر بگیرید.

  • شناسایی نوع جرثقیل و اطلاعات مهم درباره آن ها مانند کارخانه سازنده، شماره مدل دستگاه، شماره سریال وزن و حجم آن
  • جرثقیل باید مجوز سلامت لازم را داشته باشد.
  • ظرفیت بار مجاز جرثقیل را بررسی نمایید و به مقدار استاندارد بار به آن متصل کنید.
  • به سالم بودن دستگاه نشانگر وزن که وزن بار را در حالت ارتفاع و طول بوم نشان می دهد، توجه نمایید.
  • تایید استاندارد بودن سبد بالا بر و اتصال قلاب کمربند به داخل سبد.
  • قبل از کار با جرثقیل، باید از نظر نشتی روغن، سالم بودن سیم بکسل و کلید قطع کننده ترمز مورد بررسی قرار بگیرد.
  • هوک و اهرم ها یک به یک بررسی و امتحان شوند.
  • پیش از شروع به کار، افراد منطقه را آگاه نمایید.
  • در صورت شرایط جوی نا مناسب مانند هوای طوفانی و یا وزش باد های شدید، از کار با جرثقیل خودداری کنید.
  • بیش از آن که جک های جرثقیل را در محل مورد نظر ثابت کنید، حتما زیر جک ها الوار مناسب را قرار دهید.
  • بر روی بدنه کلیه وسایل بالا برنده، میزان بار مجاز آن درج شده باشد.
  • جرثقیل ها پیش از این که نصب شوند، باید در زمان نصب و پس از نصب مورد بررسی قرار بگیرند.

بررسی ضرروت استفاده از جرثقیل

به طور کلی در زندگی امروزی، استفاده از جرثقیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بسیاری از پروژه ها مانند پروژه های سد سازی، برج سازی، پل سازی و…، توانسته اند با درک ضرورت استفاده از جرثقیل، سرعت عمل بیش تری به انجام امور خود بدهند.

هم چنین استفاده از این دسته از ماشین آلات، می تواند امر جا به جا نمودن بار و اجسام را برای ما سهولت ببخشد. همین طور لازم است بدانید که جرثقیل ها، با در نظر گرفتن تناژ و ظرفیت ها و انواع مختلفی که دارند، کاربرد های متفاوت داشته و می توانند انجام بسیاری از امور را برای ما آسان نمایند.

ضرورت استفاده از جرثقیل
بررسی ضرورت استفاده از جرثقیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 2 =

تماس سریع