مکانیزم انواع جک هیدرولیک

جک هیدرولیک

مکانیزم انواع جک هیدرولیک

جک هیدرولیک به دستگاهی استوانه شکل گفته می شود که در داخل استوانه خود، روغن داشته و با ایجاد فشار بر این روغن، روغن تراکم ناپذیر به یک استوانه دیگر که بزرگ تر از استوانه قبلی است منتقل می گردد. شما می توانید این مکانیزم را در زمان کار کردن با جرثقیل مشاهده نمایید.

جک هیدرولیکی در واقع یک نمونه سیلندر هیدرولیکی می باشد که فقط در یک سمت از خود فعالیت نشان می دهد. در بیش تر مواقع از ظرفیت زیادی برخوردار می باشد.

در ساختار این نوع از جک ها یک میله با قطر زیاد که در آخر آن یک شانه وجود دارد، به جای پیستون مورد استفاده قرار می گیرد. شانه باعث می شود تا خروج میله از داخل پوسته سیلندر اتفاق نیفتد.

آشنایی با مکانیزم انواع جک هیدرولیک به شما کمک خواهد نمود تا در زمان استفاده از آن، علاوه بر آشنایی با عملکردی که دارد، بتوانید در صورت بروز مشکل، به راحتی آن را عیب یابی کنید.

جک هیدرولیک
مکانیزم انواع جک هیدرولیک

جک هیدرولیک چیست؟

جک هیدرولیک در واقع دستگاه استوانه شکل می باشد که مکانیزمی منحصر به فرد دارد. در داخل استوانه گفته شده روغنی وجود دارد که نیرویی با فشار بر این روغن وارد می شود. نیروی وارد شده باعث می شود تا روغن به یک استوانه بزرگ تر انتقال پیدا کند. در مرحله بعد همان روغن که با فشار خود به پیستون استوانه باعث حرکت دادن جسم مانند یک جسم ماشینی بر روی استوانه می گردد.

این مکانیزم می تواند در عملکرد ماشین آلاتی مانند جرثقیل دیده شود. شاید تصور کنید که جک هیدرولیک عملکرد ساده ای دارد، در صورتی که با همین سادگی ظاهری، می تواند کار های بسیار سخت و زیادی را با بالاترین بازدهی انجام دهد.

روغنی که غیر قابل تراکم می باشد و نیرویی که به روغن موجود وارد می شود، در اصل الگوریتمی است که جک هیدرولیک از آن بهره مند می باشد.

آشنایی با طرز کار جک هیدرولیک

سطح مقطع زیادی در بخشی از جک هیدرولیک وجود داشته که جرم جسمی بر روی آن  قرار گرفته است. به همین خاطر به نیروی بیش تری نیاز دارد. سطح مقطع پایینی هم بخشی از این جک می باشد که وظیفه حرکت دادن روغن را از طریق تلمبه زدن بر عهده داشته و به نیروی کم تری نیازمند می باشد.

در این جک، دسته جک به عنوان اهرمی از نوع ثانویه شناخته می شود که دارای خاصیت مکانیکی منحصر به فرد خود می باشد. این دسته وظیفه دارد تا نیروی محرک را افزایش دهد. نیروی مفیدی که از طریق این دسته به جک وارد می شود، جک این نیرو را افزایش داده و در نهایت باعث برابری خاصیت مکانیکی تمام دستگاه با خاصیت مکانیکی این ۲ بخش می گردد.

فشار هایی که به تمام استوانه ها وارد می شوند، همان نیرویی می باشند که بر واحد سطح وارد می شود. در واقع آن ها برابر یکدیگر می باشند. هم چنین هیچ ابزار و وسیله ای وجود ندارد که باعث افزایش مقدار کار شود.

همان مقداری که روغن وارد می شود، به همان مقدار هم روغن خارج می شود. در این دو استوانه ورود و خروج وزن و میزان روغن ها با مقدار ضرب سطح و فاصله جا به جایی پیستون ها یکسان می باشند.

جک هیدرولیک
نحوه عملکرد جک هیدرولیک

جک هیدرولیک چه کاربردی دارد؟

از گذشته دور تا به امروز برای سهولت در بلند کردن و حرکت دادن ماشین آلات کشاورزی از توان و قدرت هیدرولیک استفاده می گردد. بهره مند شدن از این توان در جهت کنترل نمودن و نحوه استقرار در نشستن بر روی تراکتور در ماشین آلات به روز استفاده شده است.

در تمامی خودرو ها برای کمک گرفتن در جهت حرکت دادن خودرو از روی چاله و یا جا به جایی تایر ها از جک های مختلفی استفاده می شود. تمامی جک های هیدرولیکی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، کاربرد های گسترده ای دارند که می توان از مهم ترین آن ها به ماشین آلات سنگین مانند جرثقیل ها، لیفتراک ها، بالابر ها و… نام برد.

یکی از دلایل مهم استفاده از جک هیدرولیک، شکل و ساختار تقریبا ساده به همراه قدرت بالایی است که به وجود می آورد. لازم است بدانید که جک های هیدرولیک برای بالا بردن و حرکت دادن ماشین آلات سنگین، جرثقیل ها، حفاری های زیر زمینی، معماری و برج سازی و… کاربرد های زیادی دارند.

همین گستردگی زیاد در کاربری این جک ها باعث شده است تا جک های هیدرولیک در بین هزاران مدل و نوع های مختلف، با طول و قطر های متفاوت طراحی و تولید شوند.

از هیدرولیک چگونه در ساخت جک هیدرولیک استفاده می گردد؟

منظور از هیدرولیک این است که بتوانید با استفاده از تحت فشار قرار دادن مایعات، کاری را انجام دهیم. این سیستم می تواند به دو صورت باز و بسته مورد استفاده قرار بگیرد.

هنگامی که از آب در جهت چرخاندن آسیاب استفاده می گردد، در واقع از سیستم هیدرولیکی باز استفاده می شود.

در سیستم هیدرولیک بسته، مایع مورد نظر در یک مدار ثابت و مشخص شده قرار می گیرد. به همین خاطر حرکت آن صرفا محدود به همان محل و فضا خواهد شد. در زمان طراحی سیستم هیدرولیک بسته، به جای آب از روغن استفاده می گردد.

مزایای استفاده از جک هیدرولیک

  • جک های هیدرولیک طراحی های متفاوت و منحصر به فردی دارند و به طور کلی فضای زیادی برای کار کردن نمی خواهند.
  • طراحی این جک ها بسیار ساده بوده و به راحتی می توان از آن ها در زمینه های مخلتف استفاده نمود.
  • این نوع از جک ها بهترین گزینه برای جا به جایی و بلند نمودن اجسام سنگین به شمار می آیند.
  • نسبت به سایر جک ها، از وزن سبک تری برخوردار می باشند.

معرفی انواع جک هیدرولیکی

جک های هیدرولیکی بر اساس سیلندری که دارند به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

  • جک یک راهه
  • جک یک طرفه
  • جک دو طرفه
جک هیدرولیک
معرفی انواع مختلف جک هیدرولیک

جک هیدرولیک یک راهه

در این نوع از جک ها اندازه قطر دسته و پیستون برابر می باشد. این جک ها به گونه ای طراحی شده اند که روغن تنها از یک مسیر می تواند ورود و خروج پیدا کند.

جک هیدرولیک یک طرفه

در جک هیدرولیک یک طرفه، قطر پیستون از اندازه دسته پیستون بیش تر است. برای آن ها دو مسیر ورودی و خروجی مجزا در نظر گرفته شده است. یک مجرا در ابتدای سیلندر قرار دارد و مجرای دیگر در انتهای آن تعبیه شده است.

جک هیدرولیک دو طرفه

در جک روغنی دو طرفه، قطر پیستون بیش تر از قطر دسته پیستون در نظر گرفته شده است. در این جک ها، دو مجرای ورودی و خروجی برای روغن تعبیه شده است. در واقع روغن از یک دهانه ورود پیدا کرده و از دهانه دیگر خارج خواهد شد.

آشنایی با مجموعه جرثقیل تهران و خدمات آن

جرثقیل تهران یکی از شناخته شده مراکز برای اجاره جرثقیل، اجاره بالابر، اجاره لیفتراک، مینی بیل، کامیون، تریلر و… می باشد. افرادی که قصد اجاره جرثقیل در تهران را دارند، می توانند به این مجموعه مراجعه نموده و یا درخواست کنند تا برای بررسی پروژه و عملیات کارشناس اعزام شود.

شما می توانید به راحتی و با کمک مشاورین و تکنسین های جرثقیل تهران، انواع ماشین آلات سنگین در تناژ باری مختلف را برای انجام عملیات و پروژه های خود کرایه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 5 =

تماس سریع