فلاپ جرثقیل چیست؟

فلاپ جرثقیل چیست؟

فلاپ جرثقیل چیست؟ در جواب این سوال باید گفت:  قطعه‌ای متشکل از لوله‌هایی با آلیاژهای ضخیم در امتداد دکل اصلی جرثقیل بوده که باهدف افزایش توان باربری در ارتفاع و فاصله‌های زیاد در این ماشین‌های نصب می‌گردد. درواقع فلاپ به جرثقیل‌های سنگین اجازه می‌دهد، توان باربرداری بیشتری را در ارتفاعات و حجم‌های بیشتر از خود به نمایش بگذارند. در زمان دریافت خدمات جرثقیل باید دقت نمایید، فلاپ از بهترین متریال باشد تا توان و قدرت خارق‌العاده‌ای را از ماشین مدنظر خود شاهد باشید. فلاپ‌ها را با وزن‌های سبک‌تر می‌سازند تا بار اضافی به جرثقیل‌ها پس از نصب آن‌ها تحمیل نشود، اما تا حد امکان بر استحکام آن اسرار ورزیده تا کارکرد بهینه جرثقیل‌ها را ارتقا بخشند.

آشنایی با فلاپ جرثقیل:

فلاپ جرثقیل یک سازه فولادی بوده که ساختاری تشکیل‌شده از لوله‌هایی به هم متصل دارد. درواقع فلاپ یک سازه یدکی است که از بخش‌های مختلفی ساخته‌شده و در زمان اتصال به بوم اصلی جرثقیل توانایی جرثقیل را برای حمل بار ارتقا می‌بخشد.

ضرورت فلاپ بر روی جرثقیل‌ها:

جرثقیل‌ها غول‌پیکرترین ابزارهای حمل و جابه‌جایی بار هستند. ولی گاهاً بارها چنان حجیم و بزرگ بوده که حتی جرثقیل‌ها نیز برای انتقال آن‌ها نیاز به یک پشتیبان و نیروی کمکی دارند. در اینجا ضرورت استفاده از فلاپ جرثقیل به‌خوبی آشکار می‌شود. این فلاپ‌ها بر روی جرثقیل‌ها نصب و کارایی و قدرت این ماشین‌های مکانیکی را افزایش می‌دهند. بدین ترتیب پس از نصب فلاپ می‌توان اقدام به باربرداری بارهای سنگین در شعاع کاری دورتری نمود.

آشنایی با قطعات تشکیل‌دهنده فلاپ:

فلاپ جرثقیل از چندین بخش مختلف به عبارت سکشن‌های اصلی، سرفلاپ، ته فلاپ، تاج فلاپ و ماهاری فلاپ (سیم بکسل) تشکیل‌شده است. هر یک از این بخش‌ها یک وظیفه خاص را ایفا نموده و عملکرد مخصوصی را ارائه می‌دهند. سکشن اصلی مهم‌ترین بخش فلاپ بوده و در زمره استخوان‌بندی اصلی فلاپ قرار می‌گیرد.

سرفلاپ اتصال قرقره‌ها، ته فلاپ مقاومت در برابر بیشترین فشار، تاج فلاپ گرفتن ماهاری (سیم‌های اتصال) از نوک فلاپ به انتهای دکل و ماهاری فلاپ اتصال نوک فلاپ به انتهای دکل را بر عهده‌دارند. از ترکیب این بخش‌ها هدف عالی که افزایش تحمل جرثقیل برای حمل بارهای بیشتر است، محقق می‌گردد. به همین دلیل متخصصان این عرصه تلاش می‌کنند تا فلاپ‌هایی با بیشترین مقاومت و کمترین وزن را تولید و روانه بازار نمایند.

فلاپ جرثقیل چیست؟
آشنایی فلاپ جرثقیل

کاربردهای مهم فلاپ جرثقیل‌:

از مهم‌ترین کاربردهای فلاپ جرثقیل باید به ارتقا توانایی جرثقیل‌ها در حمل بارهای سنگین به ارتفاع، افزایش قدرت ماشین‌های باربرداری در فواصل زیاد و افزایش توان جرثقیل‌ها اشاره نمود. بدین ترتیب از مهم‌ترین صحنه‌های کاری فلاپ‌ها پروژه‌های سنگینی است که مجریان آن سایت تمایل دارند، حتی در صورت افزایش فاصله و ارتفاع بار از قدرت و توانایی جرثقیل‌ها کاسته نشود. بدین ترتیب در حالت کلی از کاربردهای فلاپ جرثقیل می‌توان به این موارد اشاره نمود:

·        احداث راه‌های شوسه و آسفالت و پروژه‌های جاده‌سازی

·        نصب تابلوهای تبلیغاتی عظیم در ارتفاعات بسیار بالا

·        نصب قطعات سنگین صنعتی مانند چیلر، توربین و …

·        مونتاژ و دمونتاژ تاور کرین

·        اجرای و ساخت اسکلت‌های برج‌های چند صد طبقه مرتفع

کاربردهای مهم فلاپ جرثقیل‌
کاربردهای مهم فلاپ جرثقیل‌

نکات مهم و لازم‌الاجرا زمان نصب و پیاده‌سازی فلاپ جرثقیل:

فلاپ جرثقیل همان‌طور که قطعه‌ای کارآمد است در زمان نصب و پیاده‌سازی آن باید نکات متعددی رعایت شود. در غیر این صورت نمی‌توان کارایی مدنظر را از آن انتظار داشت یا به پرسنل و ساکنین در محل صدمات جدی وارد می‌شود. به برخی از مهم‌ترین این نکات اشاره می‌کنیم.

·        در نظر گرفتن زمان کافی برای نصب تقریباً سخت و مشکل فلاپ

·        توجه به نکات ایمنی در زمان نصب فلاپ باهدف پرهیز از بروز خسارات سنگین

·        دور سازی تمامی پرسنل از محل نصب فلاپ

·        مونتاژ اصولی فلاپ بر روی دکل اصلی و در امتداد تلسکوپ

·        استفاده از کلاه ایمنی و تجهیزات امنیتی برای پرسنل در اطراف خطر

·        در نظر گرفتن فضای کافی در دست برای نصب قطعات مختلف فلاپ

·        محاسبه میزان بار مجاز قابل‌حمل توسط فلاپ و انتخاب نوع مناسب آن

·        تهیه یک جرثقیل سبک در جهت اتصال قطعات در امتداد یکدیگر و سپس بر روی دکل جرثقیل سنگین

عوامل تأثیرگذار بر هزینه اجاره فلاپ جرثقیل:

به دلیل زحمت و مرارت فراوانی که نصب و پیاده‌سازی فلاپ جرثقیل دارد، از یک‌سو و نیاز به کرایه تریلی برای حمل فلاپ به محل پروژه و سپس بازگرداندن آن به انبار، هزینه اجرای فلاپ بسیار بالا تمام می‌شود. به همین دلیل تا حد توان پروژه‌ها را بدون این قطعه اجرا نموده و فقط در شرایط خاص و ویژه از فلاپ استفاده می‌شود.

از این موارد مهم‌تر نصب فلاپ از عهده افراد عادی خارج بوده و به پرسنل کاملاً دوره‌دیده و متخصص نیاز دارد که این سازه را به صورتی اصولی و در زمان قابل‌توجهی نصب و آماده بهره‌برداری نمایند. ازاین‌رو نباید انتظار یک هزینه کم و ناچیز را در زمان اجاره این قطعه داشت، بلکه از همان ابتدا باید خود را برای پرداخت مبالغ قابل‌توجهی جهت اجاره آماده‌سازید.

از دیگر عوامل تأثیرگذار بر هزینه اجاره فلاپ جرثقیل باید به میزان سختی شرایط کاری، تعداد روزهای اجاره و ارتفاع فلاپ اشاره نمود که همگی قیمت را دستخوش تغییرات عمده‌ای می‌سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفده =

تماس سریع